November 2007
Noter fra
turen med Den Transsibiriske Jernbane, august/september
2007
Rusland
Margit og jeg
startede med fly til Moskva den 19. august 2007. Rudy
”afleverede” mig i Kastrup, gav et knus og sagde på gensyn i
Beijing den 7. september. Rudy havde fravalgt turen med Den
Transsibiriske Jernbane, men vi glædede os til gensyn i
Kina.
I flyet sad vi
sammen med en dansk kvinde, som bor med familien i Moskva, hvor
manden arbejder. Vi fik flere gode råd om opholdet i Moskva,
hvor livet havde ændret sig meget de seneste år. Flere rige og
større forskel mellem rig og fattig. Det kunne vise sig ved at
f.eks. en brunch kunne koste fra 100 kr. til 1.000 kr. for
nøjagtig det samme indhold, men på forskellige cafeer og
restauranter.
Vi boede på et
hotel i yderkanten af Moskva (på 22. etage) men afstanden var
ikke noget problem. Metroen var hurtig og effektiv. Togene var
ikke strømlinede, men de fungerede. Dørene lukkede hurtigt, så
man skulle sørge for at få arme og bagdel indenfor i en vis
fart. Kørte med ca. 100 km./time, var inde midt i Moskva på
under 15 min.
Ved at
betragte folk i metroen, lagde vi mærke til, at der ikke var det
internationale præg, der ses i de europæiske hovedstæder. Det
var primært russere, der så neutrale ud. Ikke uvenlige, men
heller ikke smilende. Meget få mennesker bar armbåndsure.
De forskellige
metrostationer var imponerende. Der var stationer med bronze
skulpturer af soldater med våben, hunde m.m. Mange russere rørte
bestemte steder på figurerne, så stederne var helt blanke bl.a.
hundens snude. Andre stationer er udsmykket med prisme
lysekroner, billeder/malerier m.m.
Vi var på den
Røde Plads og Kreml, ved Den Ukendte Soldats
Grav og den Evige Flamme. Kom for tæt på Putins
residens og blev vinket tilbage af et par vagter med fløjte og
stav. Vi kunne fornemme magtens centrum, før som nu.
Besøgte en del kirker og katedraler, imponerende og flotte, hvor
mange lå inden for Kremls mure. I Ærkeengel
katedralen er der 46 kister, hvor alle zarerne, undtagen én samt
prinser og storfyrster, ligger i sarkofager. Ved Den Røde
Plads fik vi fornemmelsen af ”Alice i eventyrland” ved at se
og besøge Vasilij katedralen, med bolchefarvede kupler.
Hørte korsang i katedralen, rigtig flot. Besøgte Tretjakov
museet, der er berømt for russisk kunst og ikoner,
impornerende flot billedsammensætning. Var på Arbat-pladsen,
vandrede ned ad Moskvas berømte gågade, Arbat og ny
Arbat, en ucharmerende indkøbsgade med masser af biler og
støj. Så også Frelser-på Sandet-kirken, klemt inde
som en lille perle mellem optakten til indkøbsgaden og
beton-boligbyggeri. Der er stormagasiner bl.a. varehuset Gum
og dyre specialforretninger. Der er et stort udvalg af alt,
spørgsmålet er, hvor mange der har råd til at købe.
Spiste en
aften tæt ved Den Røde Plads. Vejret var varmt og
musikere spillede på pladsen overfor restauranten, hvor folk
dansede på pladsen, heraf flere ældre.
En rubel
er = 21 øre og vi kunne spise for f.eks. 60 – 150 rubler
inkl. en øl.
Moskva er
spændende og voluminøs, ikke egentlig smuk, men fascinerende.
Man fornemmer både tidligere - og nuværende magt. Meget politi
på gaderne. Folk smiler generelt ikke meget, men er hjælpsomme
ved spørgsmål.
Trafikken er
et kapitel for sig. Som fodgænger er man ikke fredet og rangerer
nederst i hierarkiet. Det gælder om at være i god form, når man
skal over gaden
J.
Bilerne kan have rat i enten venstre eller højre side.
Den 21. august
blev vi om aftenen hentet af transferguiden og kørt til
Jaroslavskij-banegården, hvor vi blev ”overdraget” til anden
guide, der fulgte os ind til stationen. Han forklarede, hvordan
vi skulle aflæse lystavlen for tog og afgang og forlod os, da
han havde en ”anden opgave”. Det var varmt og der var rigtig
mange mennesker. Kl. 22.45 kom ”vores” tog og vi fandt vores
vogn, den eneste 1.klasse på det russiske tog (nr. 10) Der var
en del 4-personers kupeer på 2. klasse og endelig
”russervognene”, hvor der kunne være ca. 50 personer i en stor
kupe med forhæng for sæderne. I disse vogne var der sæder til
begge sider samt i midtergangen – man ”kom hinanden ved”.
Vi blev
modtaget af 2 søde togstewardesser med en kop kaffe i flotte
tinkrus. Vi installerede os. Kupeen var ”maritim” med billeder
af hav og bjerge på siderne omkranset af tovværk. Rullegardin og
gardiner i blåt med måger på. Store spejle med tovværk omkring
over hver køje. Vi delte en flaske russisk champagne for at
fejre starten med Den Transsibiriske Jernbane.
I løbet af 3
dage kom vi igennem 4 tidszoner, stadig i det samme land.
Utrolig fornemmelse. Landskabet ens og alligevel ikke.
Birketræer og atter birketræer, nogle meget tætte ved
banelegemet, men dog også nåletræer, om end i mindre omfang,
store landbrugsområder og flade sumpede områder ind imellem. Der
er mange små ”søer”. Så at en del birketræer, der var ”gået ud”
– ”druknet” på grund af megen vand, fik vi fortalt. Efter Perm
kom vi ind i Uralbjergene, den lave del og nu var vi i Asien.
Ikke mange fugle.
2. dagen så vi
flere små byer på strækningen. Nogle malede, andre grå, andre
igen misligholdt. Farverne på træerne var begyndende
efterårsagtige. I gennemsnit passerer et tog hver ½ time. Lidt
før midnat kom vi til Novosibirsk, kunne ikke nå at komme
indenfor på stationen, men vi kunne se de flotte lysekroner
gennem vinduerne.
3. dagen var der flotte landskaber vekslende med træer og bakket
terræn. Mange små landsbyer/klynger af huse. Mange små haver,
hvor der blev dyrket grøntsager.
Ved de enkelte
stationer stoppede toget i gennemsnit 15 – 20 min. og her var
der en livlig handel fra boder og folk med kurve. Lige fra
grønsager, frugt, øl, vand, tørrede fisk, hjemmelavede salater
og middagsretter. Salater og middagsretter blev oftest faldbudt
af russiske koner, der havde kokkereret hjemme, for at tjene
lidt ekstra. Desuden var der bamser i alle størrelser, dukker,
glas m.m. Børn der løb langs toget, falbød forskellige sten m.m.
Vi købte vand, øl, frugt, grønt og brød, så vi kunne holde
forsyningerne ved lige.
Der er ikke
mange veje langs Den Transsibiriske Jernbane, så det er
normalt at se almindelige russere vandre på små stier, gå på
togskinnerne – også med barnevogne og cykler. De handlende på
perronerne krøb under togene, når de skulle faldbyde varer til
de forskellige tog, der kom ind på stationen.
Alle
togstationer har Moskvatid, så det er lige med at holde styr på
den reelle tid igennem tidszonerne. Vi talte et med et dejligt
Schweizisk par. De havde taget en svaber med i kufferten, da de
havde læst at togvinduerne var for beskidte til at fotografere
igennem (hvilket var helt korrekt). Ved en af stationerne
vaskede de deres og vores vindue og bagefter fik vi udleveret en
ajax-klud til det indvendige af vinduerne. Hjalp fantastisk – og
utroligt hvad man kan have i en kuffert
J
Hyggede os sammen.
Vi købte os
til et brusebad, herligt. ”Vores” togstewardesser holdt vognen
inkl. toiletterne i flot stand. Gjorde rent flere gange om
dagen/aftenen (det tænkte vi tilbage på med længsel senere i
forløbet). Der var altid tændt op i samovaren, så der var
kogende vand til kaffe/the og suppe.
Ved de
stationer, hvor vi stopper, tørres de udvendige håndtag ved
trappen af, før vi må gå ud på perronen. De holdt øje med os,
når vi forlod toget og låste kupeen elektronisk og holdt øje
med, at vi kom på toget igen.
Efter 3 dage
kom vi til Irkutsk. Vort hotel lå midt i byen. En hyggelig by
med universitet og mange der talte engelsk. En blanding af
flotte nye bygninger (flere renoverede og en del under
renovering) og gamle charmerende træhuse (nogle renoverede og
mange trænger til renovering, men de fleste var beboet) En
charmerende lidt provinsagtig by på godt og ondt. Så mange,
specielt unge, der drak meget – øl og vodka. Ikke en rig, men
heller ikke en fattig by at se på. Mange af indbyggerne var
velklædte, specielt de unge (pigerne/kvinderne gik i meget tynde
og høje stiletter) De ældre russere gik mere traditionelt klædt.
Gik en tur på
hovedgaden og var inde i Det centrale Marked, hvor man kunne
købe alt.
Besøgte
Znamenskij-klostret og hørte en gudstjeneste i Znamenskij-kirken.
Man stod op og kvinderne havde tørklæder på. Et eminent godt
kor. Så Kristi-Åbenbarings-katedralen, hvor klokkespillet
bliver betjent manuelt og Den Polske Kirke.
Så flere
brudepar, hvor det er kutyme at blive fotograferet ved Den
Evige Flamme, hvor de også lægger blomster (dog ikke
brudebuketten). Bryllupsbilerne/limosinerne var udsmykket med
blomster og 2 store vielsesringe på taget,.
Kom forbi et
”legeland” for små og større børn. Alle forlystelser krævede
aktiv indsats af børnene og der var voksne tilstede ved alle
aktiviteter.
Dagen efter
skulle vi have vores sejltur på Bajkalsøen (verdens
dybeste og største ferskvandssø, der kan forsyne jordens
befolkning med drikkevand i 40 år, hvis alt andet drikkevand
forsvandt)
Vi sejlede 1½
time med ”flyvebåd”. Vandet krystalklart, kunne se bjerge i det
fjerne men ikke kyst. Vi havde ”købt” os til en frokost hos en
russisk familie. Fandt huset efter en tegning og forklaring og
spurgte om vej. Sad i køkkenet og fik kartoffelsuppe, kødboller,
pasta og salat/tomater (egen dyrkning) Huset blev brugt om
sommeren. Om vinteren boede familien i Irkutsk, hvor datteren
gik i skole. Huset ”slidt” men hyggeligt. Toilet, udenfor = hul
i jorden, men dog med et træskur omkring. Gik desuden en tur på
området og nød den fantastisk flotte natur og sol inden vi
skulle sejle tilbage. Stedet isoleret om vinteren, hvor der ikke
var mange fastboende.
”Vores”
chauffør, der hentede os fra båden fortalte, at når det frøs,
kunne man køre på søen med biler op til 7 – 8 tons. Inde ved
fjordmundingen frøs det ikke helt så meget, så der blev skibene
liggende i vandet.
Han fortalte
at alt var blevet dyrere siden Perestrojkaens indførelse,
men lønningerne var ikke fulgt med. Skoler og universiteter er
gratis. Hvis man dog ikke har de fornødne karakterer til
universitetet, kunne man betale og så blive optaget.
Hospitalsbehandlinger var gratis til basis-behandlinger.
Spiste Omul,
en regional fisk fra Bajkalsøen på en hyggelig lille
restaurant + ½l øl hver 820 rubler for os begge.
Stod op kl.
03:50 fik morgenkaffe bragt op på værelset + en ”doggi-bag” med
morgenmad til den videre togtur. Blev hentet af chauffør og kørt
til stationen, hvor vi stod på tog nr. 6 og skulle køre til Ulan
Bator. Vi havde en 4-personers kupe til os selv på 2. klasse.
Kupeen var ubeskrivelig møgbeskidt – støv og ”nullemænd” i lag.
Affald på gulvet. Tunge, beskidte ucharmerende gardiner i kupeen
og i gangen. Plettet og snavset dug til det lille bord i kupeen.
Fik dog støvsuget lidt om eftermiddagen, hjalp noget. En ordknap
og småsur togsteward smed en pose med rent sengetøj ind til os.
2 lagener og en hovedpude, godt slidte og hullet, men dog rent.
Vinduerne var småsorte af skidt. Vi var glade for, at vi havde
humor
J.
Spiste vores medbragte morgenmad efter at vi havde ”bedt”
togstewarden tænde op i samovaren, så vi kunne få vand til
kaffe. Sov et par timer. Kørte tæt forbi Bajkalsøen. Stadig
birke- og nåletræer med små bjerge i det fjerne.
Efter Ulan Ude
(et stop på 15 min.) færre træer. Birketræerne forsvandt helt.
Buske og grønlige/gule stepper i stedet for med bløde mindre
bjerge i det fjerne. Små byer/klynger af huse, nogle mere
velholdte end andre. Enkelte køer og høstakke.
Spiste frokost
i spisevognen. Positivt, fik en dejlig Borsch
(rødbeddesuppe)
Ved grænseby
til Mongoliet (kl. 18:30) skulle vi aflevere pas + 2 udfyldte
blanketter. Vekslede de overskydende rubler til mongolske penge
(tögrög) efter ”prutten” om vekslepris. I krone = 225 tögrög –
omvendt er en tögrög = ½ øre. Lidt svært at holde styr på de
mange nuller
J
Fik pas tilbage og så kom der gennemgang af ”vores” togvogn af
en toldbetjent. Det var som at se en morsom B-film.
Han checkede
grundigt radiatorsystemet i gangen (ikke at der var plads til
meget), gardinerne i gangen og mellemgang med samovaren, hvor
lågen gik op og i og gløderne blafrede lystigt.
Så kom turen
til kupeen, hvor han lagde sig ned på gulvet og trak skufferne
ud under sæderne, kravlede op på underkøjerne og slog
overkøjerne ned (hvis vi skulle have gemt en person der, skulle
det have været en meget tynd lille person) og kiggede til sidst
ind i lugen over døren. Det var varmt og sveden trillede ned af
ansigt og krop – men han så betydningsfuld ud
J
Fortsættelsen
følger i Mongoliet
|