Yangtze
Flytid ¾ time
til Chongqing + servering. Meget diset, men fin flyvning. Vi tog
air-bussen til down-town. Det er normalt at uden for hoteller og
hvor man bliver sat af busser fra lufthavnen m.m. er der
selvfølgelig taxa’er der forlanger overpris. Ikke at det er
dyrt, men hvem ønsker at blive ”fuppet”, så vi trillede og
slæbte vores kufferter over en gangbro og ventede ca. 15 min.
før vi fik en taxa. Det var varmt og vi svedte. Der kom en
uafbrudt strøm af busser, de første 50 busser kørte forbi os med
deraf følgende os (host). Der er ingen metro i Chongqing
J.
Rudy havde fundet hotel på nettet, var fint med køleskab og
Internet. Vi havde efterhånden erfaret at vores engelske
hjemmeside ikke kunne kaldes frem i Kina, interessant.
Mødte Margit
igen dagen efter, den 9. oktober og hun flyttede hen på ”vores”
hotel. Hun havde også haft en masse spændende og gode oplevelser
på sin tur siden vi skiltes.
Vi prøvede at
kontakte transferguide for at fortælle hvor hun skulle hente os
og køre os til båden på Yangtze-krydstogt. Ikke muligt at få
forbindelse, så vi måtte have hjælp fra rejsebureauet i Danmark.
Næste projekt
var at bestille flybilletter fra Yichang (den by hvor båden
skulle slutte turen den 14. november) til Shanghai. Brugte nogle
timer og det lykkedes. Så fandt vi lige pludselig ud af, at vi
først havde hotel i Shanghai fra den 15. november. Hjemmefra
havde vi nemlig tænkt, at vi ville tage toget til Shanghai og så
havde det passet. Rudy ned på rejsebureauet igen for at få
byttet billetterne til den 15. november. Kunne lade sig gøre,
men først med afgang om eftermiddagen, hvilket vi senere var
meget glade for.
Brugte dagene
i Chongqing til at besøge Folkets Hus (fra 1953).
Arkitektonisk var det bygget efter ideer fra ”Himlens Tempel” og
Den Himmelske Freds Port” i Beijing. En utrolig bygning ud- som
indvendig. Bygningen indeholdt mange funktioner som: rådhus,
koncertsal, hotel og restauration.
Derefter
Chongqing Museum der består af de 3 Gorger (de 3
slugter). Det er byens museum og viste landsbylivet tilbage fra
gamle tider, samt dæmningsprojektet ved Yangtze + en opbygning i
miniformat af dæmningen og de 5 sluser m.m. (så var vi lidt
forberedte på den kommende tur). Der var kulturelle genstande
fra de nu oversvømmede/de kommende oversvømmede områder. Øvrige
udstillinger skildrede byen og dens udvikling. Byen blev ødelagt
under 2. verdenskrig ved de japanske angreb, blev bygget op igen
og har megen industri. Vores transferguide (midt/sidst i
tyverne) fortalte at hun ikke havde set en klar stjernehimmel
eller klar sol siden sin barndom, tja)
Vi smuttede
også lige inden for i Chongqing’s Museum of Famous Historical
Figures, flot lavet men mest af interesse for kinesere. Vi
hilste dog lige på Mao.
Vi måtte også
lige se Luohan-templet, hvor der er en guldbudda og 500
arhatte (malede terrakottaskulpturer). Dem kunne
vi ikke se (templet under renovation) så Rudy spurgte en af
vagterne og tegnede hvad vi ledte efter. Han kom stolt tilbage
og sagde: Jeg har klaret hvor det er vi kan se arhattene.
Det viste sig at være vejen til toiletterne, men et godt forsøg.
Vi opgav
J.
Der var stearinlys og røgelsespinde ”en masse”, så tågerne lå
tæt i templets forgård.
Gik ned af et
par meget lange gader med lokal gadehandel. Normalt holder
kineserne meget af at blive fotograferet, men det var ikke
tilfældet for alle der udbød varer her. Margit prøvede at
fotografere nogle, men de forsvandt lynhurtigt – måske var
momsen ikke rigtig slået an her.
Vi så flere
”daglejere” malere, håndværkere m.fl. der blot sad på gaden og
ventede på at nogen ville give dem noget arbejde.
Vi så ingen
cykler og meget få el-scootere da byen er bygget op på et stejlt
bjerg og gaderne er meget stejle.
Det regnede så
Margit og Rudy købte 2 kinesiske paraplyer. Paraplyen sættes på
hovedet, så hænderne er fri. Ret smart og ser festligt ud.
Mødte 2 danske
lærerstuderende der var i praktik i Wuhan, de skulle også med
båd på Yangtze-krydstogt på samme tidspunkt som os.
Vi blev hentet
af transferguide på hotellet og var ombord på den kinesiske båd
kl. 20:00. Den var ret uhumsk, ligeså kahytten. Men vi havde
fået at vide fra First Travel, rejseburoet der havde
arrangeret krydstogtet, at standarden på de kinesiske både ikke
var den bedste. Kl. 20:30 ringer transferguiden og meddeler at
vi er kommet på en forkert båd. Hendes chef havde sagt, at vi så
kunne få 2-2 personers kahytter på 1. klasse i stedet for den
4-mands kahyt, vi havde bestilt.
Da vi bad
bådguiden (der kunne 4 engelske ord) om at vise os vores nye
kahytter, var hun ikke villig til det. Vi ringede til
transferguiden og bad hende komme, hvilket hun så gjorde om ikke
med begejstring. Hun var i mellemtiden blevet orienteret om, at
der ikke var ledige 2-mandskahytter (den hygiejniske standard
var heller ikke bedre) Vi bad om at blive flyttet til den
”rigtige” båd, hvilket ikke kunne lade sig gøre. Hun havde 5
forskellige forklaringer:
-
der var
ikke tid, hvilket ikke var rigtig. Den anden kinesiske båd
lå lige ved siden af,
-
hun havde
ikke kendskab til den anden båd
-
der var
ikke plads på den anden båd, vores kahyt var blevet lejet ud
til andre
-
bådene var
alligevel ens, uden at hun vidste hvilken båd det var
-
bådene var
ikke fra samme kompagni, hvilket nok var det egentlige
problem med hensyn til flytning
Transferguiden
tilbød os nogle gratis ture som kompensation, hvilket vi ikke
var interesserede i. Hun dokumenterede, at vi var blevet booket
ind på en forkert båd, men hun vidste ikke hvor fejlen lå.
Vi måtte så
acceptere at det var på den båd vi skulle være. Bad om at låne
en støvsuger, da der var utrolig beskidt. Der kom en person med
riskost og fejede lidt på tæppet og sprayede lidt frisk luft ind
i kahytten. Jytte fjernede det mest synlige skidt på et lille
skab, så vi kunne sætte tallerkner og glas fra os. Toilet og
badeværelse blev også renoveret lidt, men vi fravalgte bad, det
var det for uhumsk til – så igen var vi glade for vådservietter
J.
Hilste på en kakerlak på 2. dagen.
Der var et
lille agterdæk som vi skulle betale for at benytte (hvilket
senere viste sig er det normale, men det vidste vi ikke på det
tidspunkt) Vi ringede til transferguiden som fik ordnet at vi
fik adgang uden at betale noget.
Vi talte med de 2 lærerstuderende, der var på den anden
kinesiske båd og Rudy var ovre på båden og tog billeder af
kahyt, salon m.m. og der var en verden til forskel. Som han fik
forklaret så blev ”vores” båd benævnt ”bondebåden” hvorimod den
anden båd sejlede med uddannede kinesere og udenlandske
turister.
Selve turen på Yangtze-floden var en fin og overvældende
oplevelse. Selve Yangtze-floden er gul på grund af mudder der
hvirvles op. Affald/forurening ledes ud i floden fra huse og
industri. Affald fra både smides ud i floden. Vi så en del
erhvervstrafik, selv om det ikke var ”overcroved”. Sejlede forbi
mange større byer, der ikke var aftegnet på kortet. Skal ses i
lyset af, at der mere end 300 byer med mere end 1 mio.
indbyggere. Bifloderne er flot grønne. Langs hele ruten var der
skilte med det magiske tal 175 m. hvortil vandet kan stige op
til i år 2009. Vi kunne så se, hvilke huse der skulle jævnes med
jorden inden da.
Båden gjorde holdt flere gange langs ruten. Bl.a. ved
Ghost City, spøgelsesbyen som kineserne kalder byen
Fengdu. Der ligger mange templer som har skulpturer af
dæmoner og djævle og buddhaer. Ansigterne på skulpturerne er
forskellige, grumme, polemiske, snu m.m. Der var en hel
udstilling fra ”helvede”. Dæmoner, djævle der sad og iagttog
seancer fra i ”helvede”. Oversavning af en person, en person med
hovedet først sat ned i en kværn og en hund der søbede blodet op
efterhånden som kværnen blev drejet rundt, sværd igennem
kroppen, en på hjul og stejle osv. Kunstneren må have trængt til
at få meget ud. Vi overvejede om vi stadig kunne nå at forbedre
os, så vores ”fremtid” ikke blev lige grumt
J.
Vi tog el-bil og svævebane op til byen, da regnen stod ned i
stænger, men flot at se alligevel.
Kom igennem Qutang-kløften, den korteste af de tre
kløfter. Flot at sejle igennem hvor bjergene rejser sig
stejlt op og floden bliver smallere.
Var igennem De tre Små Kløfter, hvor vi blev sat over
i mindre både (lukkede både med glaspartier) der kunne komme
igennem nogle af de smalle steder. Meget smuk natur. Bløde
bjerge, men også meget høje bjerge der gik stejlt ned og var
lagdelt. Flere grotter ind i bjergvæggene. Vi besøgte en gammel
by, der var flyttet på grund af dæmningsprojektet og var blevet
genopbygget, Pocket- size-ancient-Town. På vej tilbage
kom vi over i endnu mindre og fladbundede både. Floden var der
meget snæver mellem høje bjerge. Kom forbi huler hvor der sad
syngende/spillende personer. Turistindustrien fungerer
J.
De tre små
kløfter
vil blive helt
oversvømmet, når dæmningsprojektet er færdigt.
På turen deltog en kinesisk guide der talte og sang på hele
ud- og tilbageturen til ”vores” båd. Ret anstrengende, da
kinesere taler meget højt og hurtigt.
Vi kunne dog forstå, at når hun sagde der var noget
interessant, strømmede alle kinesere ud det samme sted på båden
og fotograferede. Når hun sagde, at der ikke var mere af
interesse at fotografere, satte alle sig igen indenfor i båden.
Sådan fortsatte det.
Sejlede næste dag igennem de næste 2 kløfter, der var
længere med forskellige tinder og formationer. Floden mere grøn,
træerne op ad bjergskråningerne har begyndende efterårsfarver.
Ved flere af byerne var der cementeret op ad bjerget og bygget
en trappe op (højt op) og den endte altid i en port, på den måde
kan man altid komme i land i byen også når vandstanden når op på
de 175 m.
Når vi lagde til de forskellige steder handlede vi mad.
Margit og Jytte blev gode til at give det for maden, som de
syntes var rimelig og så gå videre i rask tempo – man skulle
nødigt risikere noget, vel
J.
På 3.dagen kl. 14 lagde båden til ved Den Store Dæmning.
Vi var orienteret fra First Travel om, at båden ville
sejle forbi dæmningen om morgenen kl. 06.00 (hvor der var meget
mørkt). Transferguide fra Chongqing havde fortalt os, at vi
ville ankomme til Den Store Dæmning kl. 14:00 den 14.
oktober. Vi gjorde opmærksom på, at vores aftalte tur sluttede i
den nærmeste by, Yichang. Transferguiden gjorde os opmærksom på,
at vi blot skulle være tilbage på båden inden kl. 18:00. Den
ville så sejle til Yichang og være der mellem kl. 21:00 og
24:00, afhængig af venten ved sluserne. Vi valgte at tage vores
kufferter med fra borde kl. 14:00 og tage bussen, efter besøg på
dæmningen, til Yichang.
Dæmningen og omgivelser var flot, overvældende og
imponerende. En kæmpeoplevelse.
Guide på bussen havde ikke hørt, at man i sommer i år havde
været bekymret for om dæmningen kunne klare presset fra de meget
kraftige regnskyl m.m. Da vi sagde, at det havde vi læst i
vestlige medier, troede hun ikke på os. Fortsatte til Yichang i
bussen. Var fremme kl. 18:30 fandt et hotel ved havnefronten og
vi nød alle tre et bad efter flere dage med vådservietter.
Taxa’er her starter på 3 yuan (ca, 2,50 kr.)
Gik en tur langs floden næste dag, flot parkanlæg (hvor der
aftenen før havde været tai-chi med mange mennesker) vi så
optagelser af brudebilleder til katalog m.m. Tog en taxa til
lufthavnen og var der i god tid.
|