November 2007
Noter fra
turen med Den Transsibiriske Jernbane, august/september
2007
Mongoliet
Kl. 23:00
kørte vi de sidste 21 km. til den mongolske grænse (delte en
flaske champagne på turen), hvor nye papirer skulle udfyldes og
pas udleveres. Kl. 01:30 var alt ok og vi kunne køre videre.
Børstede tænder ude på perronen, inden vi kørte. Toiletterne var
på det tidspunkt rimelig ildelugtende af pis, og det var ikke
kun lugt
J
Vi klarede soignering med vådservietter (glimrende opfindelse)
Sov som sten. Samovaren var ”gået ud”, om morgenen (den
”charmerende” togsteward sov), så vi klarede den med dypkoger.
Blev hentet af
transferguide og kørt til hotellet midt i byen. Dejligt værelse
på 6. sal. Tog et bad og sov en time og gik så på opdagelse i
Ulan Bator. En pulserende by med meget gadehandel og mange små
kiosker, men også stormagasiner. Gadehandel kan f.eks. være et
lille bord med telefon, en vægt (hvis man skulle lide af en
ubændig trang til at checke ens vægt) skopudsere, salg af frisk
frugt og grønt, tøj sko m.m. Mange der faldbyder varer på gaden,
ofte lidt store børn. I forhold til prisen, undrede vi os lidt
over, hvor de havde varerne fra. Besøgte naturhistorisk museum
med planter/dyr og specielt skeletter fra dinosaurer fundet i
Gobi-ørkenen.
Trafikken er
helt på bilernes præmisser – lige som i Rusland. Man skal se sig
meget godt for også ved grønt lys, hvor bilerne oftest alligevel
ikke stopper for rødt. Det holder kondien i orden.
Folk er
umiddelbart venlige, men det er svært at forholde sig til
hvilken by det egentlig er. Svært at vurdere arkitekturen og se
en gennemgående linje. Vi fandt ud af, at i materiale om byen
undskylder Mongoliet selv, at Ulan Bator ikke er en smuk by,
grundet det stadig eksisterende grimme betonbyggeri fra epoken
hvor Sovjet var i landet. Man er dog i gang med at udskifte
husene med nybyggeri. En del af de nye huse er i stærke farver
på mure eller tage – oftest stærk rød, grøn eller blå.
I officielle
bygninger m.m. advares mod tyveri. Der er utrolig mange banker.
Dagen efter
ved 9-tiden blev vi hentet af guide og chauffør i en
4-hjulstrækker, hvor vi sammen med et finsk par skulle ”opleve”
Gobiørkenen. En tur på 7 dage og 1700 km.
I udkanten af
Ulan Bator var der en hel der ger’er, mongolernes
(momadernes) filttelte, side om side med betonbyggeri.
De første 200
km. var på landevej og på den strækning var der 2 afmærkede
fodgængerovergange (godt nok langt at gå, hvis man reglementeret
skal over vejen
J)
Et enkelt vejskilt ved en korsvej, viste overhaling forbudt.
(måske havde der været nogle skilte i overskud
J) Vi så heste, enkeltvis og i flokke. Det er ikke vilde
heste, de bruges til transport, når nomaderne flyttet deres
telte m.m. til andre områder. En familie kan have 20-25 heste,
rige familier flere. Der flyttes også med biler. Fattige
familier har slet ikke råd til heste, men transporterer deres
telte med kameler. På vej ud i ørkenen så vi en stor
betonbebyggelse, som var forladt nu. Det havde været militærbase
og beboelse for russere, da Rusland og Mongoliet havde et
”tættere samarbejde”
Så nyt
beboelsesbyggeri, som alternativt til nomadeteltene.
Da vi drejede
væk fra landevejen, kørte vi overvejende på hjulspor og
græssteppe, dernæst vekslende med sten og grus, lave grønne
kaktuslignende vækster. Så forskelligfarvede bjerge.
Skulle køre
ca. 300 km. første dag, men kørte formentlig 400 da chaufføren
kørte forkert. Han var en eminent chauffør, men nogle af
hjulsporene var ikke tilgængelige og pejlemærkerne i ørkenen er
ikke lige så tydelige
J.
Kom frem til bestemmelsessted kl. 18:30 efter kørsel i hjulspor,
tværs gennem ørkenflader, forbi vandhuller (til dyrene) dybe
huller og underminering af flodaflejringer.
Overnatningscampen – ”turisthotellet” bestod af flere ger’er til
overnatning for turister (2 i hver). Køkken, - spise og
beboelses-ger’er til de der drev stedet. Små stier med belysning
og sanitet med toilet og 10 stråler koldt vand i bruseren. Lys
blev drevet ved hjælp af generator, der blev slukket kl. 22.00.
Man er i gang med at udvikle turismen, men under former der ikke
ødelægger naturen.
Stedet lå ved
nogle helt fantastiske bjergformationer i form af sten i
forskellige størrelser og udgaver. Utrolig smuk og eventyragtig.
Der var bygget en udendørsscene til teater og musik/sang , hvor
folk kom til fra de nærmeste byer 40-45 km. væk.
Op kl. 05:00,
skulle køre 500 km. Den smukkeste solopgang, en stilhed og klar
luft uden lige. Så får, geder, heste, gazeller, ådselgribbe og
en del knogler fra dyr, der lå hen over terrænet + en enkelt
kirkegård.
Som at køre på
et vaskebræt hele dagen, lidt regn hvilket dog ikke gjorde turen
mindre oplevelsesrig. De sanitære muligheder i ørkenen er
ligetil. Vi gjorde holdt nogle gange og tissede blot ved siden
af bilen, helt fint. Chaufføren og den mandlige del af det
finske par havde det nemmere, de stillede sig blot op med ryggen
til
J.
Landskabet vekslende med bjerge og flade landskaber med lidt
grønt eller grus.
Kom igennem en lidt større by med en
lille lufthavn (læs: landingsbane). Man kun kan nå byen med fly,
bil, hest eller kamel.
Ingen offentlig transport. Mange banker og butikker. Kvinderne
gik i vesterlandsk tøj.
Svært at finde
opholdsstedet. Vi skulle bo ved en nomadefamilie, men de var
”flyttet” til andet område inden for de sidste dage. Regnen stod
ned i stænger og det var koldt. Vi kørte tværs hen over 8 andre
grusveje, bilen begyndte at koge, så den fik lige 4 flasker af
vores drikkevand. Chaufføren fandt ger’er og familie, hvor vi
skulle overnatte 2 nætter. Det finske par, Margit og jeg blev
indkvarteret i samme ger (filttelt) ingen elektricitet eller
varme. Intet lys, vi fik udleveret 2 små tællelys. Regnen slog
ind igennem døren. Der var voksdug på noget af jorden i teltet
og ellers blot jord. Toilettet var et hul i jorden, med stof
rundt om de 3 sider (så kunne man nyde udsigten samtidig med at
sidde på hug) Det blev lidt mere besværligt, når man samtidig
skulle holde på paraplyen. Hullet lå ca. 200 m. fra teltet. En
lille spand med vand udendørs til vask. Kun beregnet til ansigt
og hænder – som sagt vådservietter er en god ting. Fik maden
serveret i teltet – suppe med pasta, kartofler og gulerødder med
brød og the til, dejligt.
Vi havde glæde
af soveposer. Margit tog skiundertøj på. Det regnede hele
natten, så nattens udendørs behov blev klaret lige uden for
teltet
J.
Vi
har set mongoler i deres kofter til hest og gående, overvejende
mænd.
Børn går i
skole fra september til maj/juni i den nærmeste by, bor der og
kommer kun hjem i ferier (det gælder også de små klasser)
Det småregnede
stadig om morgenen. Vi blev enige om at blive, trods primitive
forhold. Morgenmaden bestod af yoghurt af gedemælk, rosinbrød,
marmelade og the, ikke dårligt. Kørte til naturhistorisk museum,
som har fået lov til at beholde nogle knogler fra bl.a.
dinosaurer fra udgravninger, sidst fra 2006. Var en tur i en af
nationalparkerne i nærheden = den sydlige del af Gobi-ørkenen.
Meget smukke bjerge. Der kan være sne fra sidst i september hen
til sidst i maj og helt ind i juni.
Frokost bestod
af rissuppe, ris, agurk, reven gulerod, små stykker gedekød og
the. Regnen holdt op. Luften er fantastisk ren, stilheden
øredøvende og naturen både nær og overvældende. Lyset over
bjergene næsten fe-agtigt. Gæstfriheden god hos familien, maden
superb. Det var rigtigt godt at opleve, hvordan livet leves hos
nomaderne. Alt blev smukkere i solskinnet, der kom om
eftermiddagen.
Om morgenen og
aftenen så vi geder bliver malket. De blev bundet sammen ved
halsen (og stod meget tæt) Det var ”husfaderens” job at binde
gederne, ellers spillede han og underviste i spil. Resten af
tiden brugte han til at samle energi og tanker
J.
”Husmoder” og 2 børn sørgede for resten – var der nogen der
talte om arbejdsfordeling
J
Mobiltelefoner
fungerer, i hvert fald lokalt, når man går op på en bakke. Ret
praktisk at springe æraen med lednings telefoner over i dette
kæmpe ørkenområde.
Ved afgang
næste dag skulle vi drikke gedemælk på skift af samme skål.
Resten af gedemælken blev kastet efter bilen, da vi kørte. En
mongolsk tradition for ønske om – en god tur (300 km.)
Varieret
landskab med bjerge i horisonten og fladt landskab med grus,
sand og grønne totter. Så de eneste træer der kan voksne i
ørkenen. Så rigtig mange kameler, tilhørende samme familie da de
alle havde samme brændemærke. Stoppede ved Bayanzag,
berømt for udgravninger af dinosaurer, deres knogler og æg. For
mio. af år siden var her et hav, men nu forskellige
klippeformationer.
Vi skulle have
fyldt benzin på og stoppede et sted hvor der var halvvejs
nedgravede tanke på den ene side af vejen og en indhegnet
stander på den anden side. Benzinen blev så pumpet op, med
håndkraft, fra tanke til stander. Der var en tydelig duft af
benzin i luften. Nåede frem til turist –luksus - camp om
eftermiddagen. Vi måtte køre 2 gange hen over en flod for at
komme ind til campen. Vi var kun 2 i hvert telt. Tog straks et
varmt bad og besøgte ruinerne og en begyndende genrejsning af
Ongiid Khiid. Et kloster, der blev ødelagt under den
russiske okkupation. Bruges til bøn og undervisning igen. Ved
20-tiden så vi en bil, der kørte fast i floden. Var glade for
”vores” chauffør, der spurgte sig for, inden valg af uforudset
rute.
Inden vi
forlod ”turist-campen” fik vi hoppemælk. Smagte lidt hen ad
yoghurt naturel, men lidt skarpere. Godt middel mod forstoppelse
J
Bjerge
vekslende med flade områder, kom ud af Gobi-ørkenen og ind i
anden del af ørkenen. Så Yakokser, ørne, mange gribbe, heste
køer, lamaer, får, geder og marmot = fed mus, et lille pelsklædt
dyr. Meget hullet vej og jorden løsere end i Gobi-ørkenen. Mange
vandhuller. Så for første gang dyrket jord. En del træhuse
blandet med ger-telte. Området mere frodigt end i Gobi-ørkenen,
så derfor ikke nødvendigt at flytte så tit.
Et ger-telt
(standard) koster ca. 700.000 T. Det isolerende lag er fåreuld
iblandet hestehår.
Luksus-kvaliteten koster ca. 4 mio. T. Der er billeder på og det
isolerende lag er ren fåreuld. Den hvide yderdug
repareres/skiftes ud, men teltet holder hele livet.
Overnattede
igen i en turist-camp (med opvarmning i ovn om aftenen) tæt ved
Erdene-Zuu-klostret, som vi besøgte og fik forklaret de
buddhistiske symboler. Noget blev ødelagt i 1940’erne under
kommunismen, men en del af bygningerne er blevet renoveret.
Der er også
mange Stupa’er lig med gravmonomenter, hvor urnen placeres.
Store Stupa’er til højt rangerende personer, mindre Stupa’er til
lavere rangerende personer.
Vi spiste i
tilhørende restaurant, hvor en kæmpestatue af Djengis Khan på en
trone kiggede på os, billeder af guder til beskyttelse hang på
en anden væg. Vi følte os ret trygge.
Tog af sted i
flot sol og klar himmel. Grønt landskab, med bjerge af
varierende størrelse og form. Det meste af vejen på grus og
hjulspor. Også et stykke på ”landevej” med bump hen over drænrør
(godt at nyrerne sidder fast) og sumpede områder. Tiltagende
mængde af biler. Så flere lastbiler med nedpakkede ger’er. Flere
steder var der ved at blive anlagt veje med presset grus. Der lå
grus i store bunker. En ørn fløj ind på frontruden, men kunne
dog flyve videre. Senere fløj en flok småfugle ind på
frontruden, ikke alle kunne flyve videre og en grib var hurtig
på stedet.
Vi gjorde
ophold ved en stor sanddune. En imponerende sandmile med
træer rundt om i sandet. Gik rundt i sandet en time. Spiste
frokost ”in the middle of nowhere”, fik fårekød, ris, lidt reven
gulerod og hvidkålssalat, lækkert. Så flere mongoler i kofter,
også kvinder. Forskellige farver på kofterne, brun, rød og blå
og forskelligfarvede bælter. Der er ingen forskel i status, man
kan vælge den farve man kan lide. Ved frokoststedet kom en mand,
der vogtede får og geder, ridende på et muldyr og skulle lige
have en flaske vodka med.
De sanitære
forhold var tilpasset naturen. Huller i jorden omgivet af
træskure. Lugten svarede vel nogenlunde til en meget indelukket
kostald, hvor der ikke havde været muget ud i lange tider.
Kørte ind på
vores sidste ”turist-camp” som ligger i Hustai
nationalparken. Vi blev indkvarteret i et luksus-ger-telt til 2
personer og badefaciliteterne i top. Vi kørte ½ time ud i
nationalparken og så de vilde heste samles før solnedgang for at
drikke. Det er parkens stolthed. Der er nu 210 heste. Siden midt
i 90’erne er der importeret 15 heste 5 gange. De er importeret
fra Holland, fløjet til Irkutsk og kørt resten af vejen. De
øvrige er født på stedet. Hestene var ved at uddø sidst i
1960’erne på grund af krybskytteri og manglende områder med
græsningsmuligheder.
Aftensmaden
fin med forret (æg, tomater, champignon og ærter) hovedret
(kylling, ris, kartofler, rødbede, æblestykke med marinade, brød
og the) og dessert (bagt æble med peanuts)
Sad udenfor
teltet og nød den sidste aften i klart stjernevejr og stilhed.
Fik tændt op i ovnen til natten.
Turen gik nu
tilbage til Ulan Bator. Nød den klare morgenluft og blå himmel.
På grund af vejforhindringer fik vi lige de sidste ”bump” inden
vi var tilbage i byen, hvor vi sluttede af med en mongolsk
barbeque og blev sat af ved hotellet. Om aftenen havde vi valgt
at se show med national sang og dans ved Mongolian National
song and dance Akademie Ensemble. Flotte dragter.
Spilleinstrumenterne specielle, dansen illustrativt og sangene
forskellige bl.a. throat-sang, hvor lyden kommer fra struben,
kombineret med højere tonere fra andre. Måske ikke smukt, men
dybt fascinerende og flot hvor vi kunne fornemme vidderne over
stepperne og bjergene.
Spiste igen på
en koreansk restaurant, der er mange af dem. Maden fin og ikke
dyr.
Den sidste dag
i Ulan Bator besøgte vi Gandan-klostret. Er tilbage fra
1800-tallet og ”overlevede” kommunismen i 1930’erne.
Består af flere bygninger og der var en livlig aktivitet. Der
var/kom mange folk, specielt med små børn/babyer. Der sad mange
munke i flere rum og som læste/messede for folk. Der var mange
børnemunke. Et sted, der bliver brugt på trods af
bygningsmæssigt forfald.
Lige ved siden
af ligger et buddhist – institut med bl.a. boliger til
munke og en ”classic medical clinic” meget velholdte bygninger.
Hørte bøn og oplæsning fra skrifter og fik udleveret riskorn.
Vandrede rundt
i bykernen og fik handlet til togtur.
Vi fik ikke
sovet gevaldig meget. Betonmure fra en bygning lige ved siden af
hotellet blev slået ned og alt kørt væk på lastbiler. Arbejdet
var færdigt kl. 04:00 efter en meget koncentreret indsats.
Generelt
Som sagt bærer
Ulan Bator præg af, at Sovjet har været der. Der er mange grimme
betonhuse, men de bliver skiftet ud med nybyggeri. En del i
stærke farver på tage eller mure – oftest i stærke blå, grønne
eller røde farver.
I Ulan Bator
(og formentlig generelt i byerne) er det normalt at ”blaffe” og
sætte sig ind i bilen. Skal man ikke samme vej som chaufføren,
takkes nej og man prøver den næste bil. Man betaler ikke noget.
Det betragtes som naturlig hjælpsomhed.
I Mongoliet
står mange religiøse ”monumenter”. meget ofte en stang, som man
går højre om 3 gange. Der kan bindes et blåt bånd rundt om
stangen eller andre ting kan kastes op ad stangen og man kan
ønske. Den blå farve er himlens farve. Vi så mange i forskellige
størrelser.
Specielt i
ørkenen er der begyndende affaldsproblemer. Når en bil stopper,
smides meget ofte tomme plastikflasker, dåser, engangsbakker til
mad m.m. blot ud af bilen. Det er også et problem ved en del af
de mindre steder, hvor man kan stoppe og få lidt at spise. Der
er simpelthen ikke affaldscontainere. Meget af affaldet er
”vestligt orienteret” og med indførelsen af produkter i
materialer, der for nogle år tilbage ikke var i brug i ørkenen,
har man ikke taget højde for affaldsproblemerne. Ørkenen er
stor, men miljøet kan tage skade hvis ikke der tages hånd om
problemerne, inden de vokser sig meget store.
Den 6.
september begyndte sidste del af turen med Den Transsibiriske
Jernbane. Kl. 07.00 blev vi hentet og kørt til stationen,
hvor vi steg om bord på det kinesiske tog nr. 24. 2. klasse, men
igen en 4-personers kupe for os selv. De 2 togstewarder tændte
op i samovaren kl. 08:00 da vi kørte – fyres op som i en
brændeovn, men på bagsiden, modsat de russiske, hvor der fyres
op på forsiden.
Toget snoede
sig meget de første par timer. Derefter fladt Gobi-landskab med
bløde bakker i horisonten. Kørte forbi de bygninger vi havde set
på vores 1. dag i Gobi-ørkenen, nemlig beboelses-betonbyggeri,
militære bygninger og hangarer som nu står tomme som levn efter
Sovjettiden.
Landskabet
vekslende mellem flade strækninger, støvet grus, gule totter som
blev mere grønne tættere ved grænsen og ind imellem bløde bakker
og bjerge.
Kl. 19.25 var
vi ved grænsen til Kina. Det var mørkt og kinesiske grænsevagter
stod strunke langs hele toget og kinesisk musik strømmede ud fra
højtalere. Så ”Regnbuen” som er grænsen fra Ingenmandsland til
Kina. Paskontrol i toget og igen udfyldelse af flere blanketter
(ud af Mongoliet og ind i Kina)
Vi havde
besluttet at vi ville fejre udrejse fra Mongoliet med kaviar og
et glas (lille) vodka. Havde købt en flaske mongolsk rødvin (den
første flaske på turen) som vi drak til resten af aftensmaden,
pølse og ost. Den smagte som en mellemting mellem rødvin og
sherry
J
De 2
togstewarder var venlige. De vaskede endda gulvet på toiletterne
så de kun lugtede, ikke stank.
Ca. kl. 22:00
blev vi ”smidt” ud af toget. Der skulle skiftes vognsæt, da
skinnerne havde forskellig afstand og vi måtte ikke være i toget
imens. Kom igennem kinesisk paskontrol og sad og ventede i
lukket ventesal indtil kl. 0:30, hvor vi måtte komme om bord
igen. Kl. 01:00 kørte vi videre. Var vågen ved 8-tiden. Støv i
hele kupeen, da vi på grund af varme havde haft vinduet åbent i
et par timer.
Der er træer
og rigtig mange majsmarker og solsikker. Kunne se noget af ”Den
Store Mur” fra kl. 09:15 og periodevis. Spiste morgenmad og blev
soigneret med vådservietter. Langs linien er der bygget meget
tæt. Vinduerne sidder højt oppe på bygningerne. De sidste par
timer før Beijing er der bakker/bjerge og mange tunneller. Kørte
ind på stationen – den gamle smukke banegård i Beijing – kl.
14.00, hvor Rudy stod og ventede på os, dejligt at se ham igen
og give et knus. Turen indtil nu, 5 tidszoner senere, havde bare
været en fantastisk oplevelse. De flotteste naturoplevelser. Den
overvældende fornemmelse af storhed og uendelighed, både med
Den Transsibiriske Jernbane og turen gennem Gobi-ørkenen.
Været i pulserende byer, hvor udvikling er tydelig, mødt
venlige og dejlige mennesker, primitive og luksuøse forhold og
så sammen med en dejlig rejsefælle som Margit.
Gik ud og så
på ”nabolaget” og spiste på et lille lokalt spisested med
plastik over dugen, så vi bare kunne lægge det vi ikke spiste ud
på bordet.
Turen med
Den Transsibiriske Jernbane var afsluttet og næste
etape Kina begyndt.
Fortsættelsen
i Kina
|