NUSER II  Holbæk  Rejsebreve Billeder Turen Skriv til NUSER-II Forside Sommertogt

Auxerre – Paris – København – Paris

Sidst vi opdaterede hjemmesiden var i august i Auxerre, meget er oplevet siden: Vor  – ”hjemkomst” til Paris. Bryllup i København. Dejligt at se familie og venner - og så Tilbage til Paris, hvor vi fortsat nyder at være.

Da vi forlod Auxerre den 15. august havde vi ca. 200 km. til Paris. Vejret vekslende, og dage med kraftig vind, gjorde sit til at vi tog det stille og roligt og lå nogle dage over forskellige steder undervejs. Efterhånden som vi nærmede os Paris så vi pæne- og mindre pæne byer, samt flere ”minislotte” med flotte parker, og derefter tiltagende industri (grus og sten) og flere pénicher, ret fascinerende.

Vi havde den sidste spændende ”sluseoplevelse” tilbage – nemlig sluser med skrå vægge, yaks J. Vi havde en del af slagsen. I nogle af dem var der en flydeponton, hvor man kunne lægge sig til. Men i flere sluser var der ingen ponton, måske var dén, der havde været der, blevet sejlet i stykker af en péniche. Det er overhovedet ikke morsomt at lægge til ved en skrå væg og i flere tilfælde i ret kraftig tværgående blæst.

På den første del af turen var slusevagterne behjælpelig med at lægge tovværket om pullerterne på land, så vi kunne bruge al vor energi på at holde NUSER-II væk fra slusevæggen. I de sidste sluser måtte vi selv klare det hele. Rudy blev god til at komme tæt på slusevæggen. Når båden begyndte at skurre mod den skrå kant, var afstanden lige sådan, at jeg kunne nå at springe i land, lægge tovværket om pullerterne og hoppe tilbage på båden, hvor vi så med hver vores bådshage holdt båden ude fra slusevæggen. En af sluserne var computerstyret, men teknikken fungerede ikke. Så vi stod ½ time i kraftig blæst og skubbede fra og pga. teknikproblemerne måtte vi kante os ud gennem den ene halvdel af sluseporten. Set fra den positive side, vi var glade for, at det var nedadgående sluser. Men vi var meget lettede, da vi var nået igennem dem alle J

Den 25. august kom vi til Paris med kurs mod havnen ved Eiffeltårnet. (vi havde en aftale om plads i Arsenalhavnen den 1. september).Herlig tur op ad Seinen, under broerne forbi Notre Dame osv. og der var ingen ledige pladser ved kajen, så vi lå som båd nr. 3 udenpå 2 store pénicher. Det er en oplevelse at ligge på Seinen uden på 2 andre både. Vi kan rolig sige, at vi havde ”fornøjelse” af alle tour-bådene, de små speedbåde og store pénicher, når de fræsede forbi og vores lille båd gyngede op og ned – men selvfølgelig er det dejligt at mærke, at man er om bord på en båd J.

Vi brugte de 7 dage vi lå der til at sige ”goddag” til Paris igen og fik taget billeder til vores tale til Helén og Uffes bryllup.

Den 1. september sejlede vi i høj sol fra Eiffeltårnet til Arsenalhavnen – Paris er mange ting – vi kom igen under de flotte broer, sejlede forbi smukke bygninger, undveg pénicher og tourbåde. Vi kom til at tænke på begreberne – Liberte – Egalite – Fraternite, da vi sejlede forbi en af broerne, hvor der var en helt ”teltlejr” det er her de hjemløse holder til, tja.

Da vi kom fra slusen ind i havnen var det som at sige – ”Bienvenu á la ”Maison” a Paris, og vi var så heldige at få vores ”gamle” plads i havnen igen, herligt.

Lidt fakta om sommertogtet:
Vi sejlede 1.196 km, gennem 7 tunneller og 377 sluser -

stort set som planlagt. Se planlægning

Den 5. september vendte vi næserne hjemad mod København og bryllup. Dejligt at hilse på de kommende ægtefolk, der var så glade.

Brylluppet den 8. september var bare helt formidabelt. Det blæste, men ellers skinnede solen for første gang i lang tid. Den unge kvindelige præst, var meget nærværende, varm, klar og personlig i sit budskab til brudeparret. Helén var bedårende og smuk i sin brudekjole fra Galeries Lafayette i Paris, hun blev ført flot op ad kirkegulvet af sin stolte far. Uffe var elegant i kjole og hvidt, han stod og ventede utålmodigt på sin brud sammen med ”the best man” Piet. Et smukt og glad brudepar gik arm i arm ud af kirken. Efter vielsen blev brudeparret kørt til fotografen. De øvrige gæster deltog i en kanalrundfart med lidt spiseligt og drikkeligt. Derefter var der tid til at gå hen til cafeen i Nikolaj kirke ved Strøget, her blev der budt velkommen i gården kl. 18.00 med et glas champagne.

Det blev den aften, brudeparret havde ønsket sig. Det var en festlig og hyggelig aften, hvor alle havde det dejligt. Flotte og dejlige taler og sange. Brudeparret var oppe og stå på stolene flere gange og under bordet, hvor de skulle kysse hinanden. Kys til brud og brudgom, når den ene part forlod bordet. Brudevals før kl. 24.00 ude i gården, afklipning af gommens sokker (han havde dog et par nye i brystlommenJ) derefter bryllupskage, som blev skåret for af brudeparret og til sidst mulighed for dans.

Ikke mindst var - og er - de nygifte meget glade for alle de gaver, de fik (og det var mange J) fra både gæster og alle der havde tænkt på dem.

Vi ved at varm tak og flere billeder vil følge.

Få billeder fra brylluppet

De nygifte havde en dejlig bryllupsrejse til Kina på 14 dage. En uge efter, at de kom hjem startede Uffe nyt arbejde, så det har knebet med tid til at følge op på brylluppet – men det kommer.

Vi var hjemme i Danmark i 3 uger, hvor det var meget dejligt at se familie og venner. Sidst i september tog vi bilen tilbage til ”vores andet hjem, Paris”. Vi lagde dog vejen forbi Midttyskland ved Mosel, hvor vi besøgte Christa og Jürgen, som vi sejlede sammen med i en måned på vort sommertogt, dejligt at se dem igen.

Vi har fået renset, malet og olieret forskellige steder på Nuser II, mangler dog lige det allersidste, så er den parat til vinteren. Vi har vandret rundt på nye og kendte steder. Set nye udstillinger/optog – bl.a. var der optog af gamle busser tilbage fra 1910 (en markering af 100-året for bussernes indførelse i Paris) – og til de nyeste i dag og de kommende, ret interessant.

Vi har vandret rundt i en dejlig park i Batignolles – kvarteret, en af forstæderne hvor der har været uroligheder pt., men ikke da vi var der.

Et besøg mere og så har vi været igennem alle sale på Louvre. Vi har været i Bastille-Operaen hvor vi så/hørte Salome, (en dejlig gave fra Helén og Uffe) formidable stemmer og akustikken er fantastisk. Flot bygning indeni med marmor, plads til 2.700 mennesker. Derudover var vi også inde og se ”intimscenen” en lille scene i Bastille-operaen. Der hørte vi et foredrag om den kommende forestilling, forstod noget og da folk efter en time begyndte at ”sive” gjorde vi det også – der må være grænser for franskindlæring J. Der er mulighed for at opleve eksperimentale ting, som vi vil være opmærksomme på. Har også været i Palais Garnier, den gamle Opera, hvor vi hørte en koncert med værker af Berlioz og Mozart. Koncerten var dejlig – Mozart mere lys og let end Berlioz, som fyldte mest i programmet, men han var jo også franskmand J. Men det mest spændende var nok at opleve selve Operaen. Den er bygget til Napoleon den III, men vi fik associationer til Ludvig den XIV´s hof, da vi satte os i en ”næsten tronstol”. Såvel udvendig som indvendig fornemmer man de mere dekadente udsmykninger og eskapader fra storhedstiderne – en kanonfascinerende oplevelse.

Nå ja, så er vi startet vores franskundervisning igen (ret nødvendigt efter sommerens afslappede indstilling til franskindlæring).

Rundt om havnen er der nu sat telte op til den kommende uges kunstudstilling, lige som sidste år.

I næste uge tager vi 5 dage til Sydfrankrig for, forhåbentligt, at få tilsagn om en plads i en havn næste år.

Så vi er så ublu at sige, at vi stadig nyder Paris og har det dejligt. Efteråret er ved at blive mere tydelig med blade i forskellige farver, som langsomt drysser fra træerne. I dag, den 30. oktober var første dag med dug på ruderne, så frem med køkkenrullen. Op af dagen skinnede solen og det blev varmt, ret dejligt.

Vi har observeret at flere både her i havnen har tændt for varmen, men vi holder endnu stand.

Vi glæder os også til at komme hjem til Danmark før jul og være hjemme et par måneder. Se familie og venner og så lige få ordnet køkkenet i vores lille base.

Kærlig efterårshilsen fra ”Pariserbumserne”

30. oktober 2006

Auxerre - august 2006

Auxerre->Paris mm

NUSER-II er en Gruno 1050, Bygning nr 153 fra Yachtwerft Gruno b.v. NL - 9974 PJ  Zoutkamp   Holland