NUSER II  Holbæk  Rejsebreve Billeder Turen Skriv til NUSER-II Forside Sommertogt

Chalon-sur-Saône - La Saône

Kære alle

Vi har nu sejlet 593 km som er halvdelen af sommertogtet. 153 sluser (heldigvis har vi de fleste sluser til gode på den sidste strækning J) og vi er oppe i højden på 171,48 m.

Lis og Niels kom ombord i Langres, en flot gammel borgby, og sejlede med en lille uge. Det var rigtig hyggeligt.

Vi lagde ud med 2 sluser op, en tunnel på 4,8 km. (vi følte os hensat til Phantom of the Opera). Rudy sejlede meget koncentreret og turen varede 40 min. indtil vi igen kunne se lys – juhuu og derefter myldrede sluserne frem, men ned ad, hvilket er meget nemmere.

Det var ren luksus at være 4 mennesker ombord i sluserne. Vi sejlede 3 lange dage – stort set ingen fortøjningsmuligheder, men pløkker og andet kan gøre underværker. Det var en strækning uden mulighed for at handle eller få vand på, men vi klarede det fint, med det vi havde provianteret.

Vi sejlede, igennem smukke områder på kanalen. På lange strækninger følte man sig hensat til de gode gamle danske grøftekanter. Solsikkemarkerne er nu næsten fuldt udsprungne og korn høsten er i fuld gang. Den 5. juli kom vi ud på Saône. Det var en stor omvæltning at komme fra en smal kanal ud på en bred flod (næsten som Østersøen – nja J).

Vi kom til Chalon-sur-Saône den 13. juli. Christa fra vor ”følgebåd” havde bestilt plads i havnen til en uge. Der var lige 2 pladser i havnen da vi kom. Mange både er blevet afvist pga. manglende pladser.
Den 14. juli var der parade, medaljeoverrækkelse m.m. og selvfølgelig fyrværkeri om aftenen.

Weekenden den 15. og 16. juli besøgte vi Susan, vores nabo til agter i Arsenalhavnen i Paris, som i 3 sommermåneder står for madlavning til kursister på et chartreuse – et tidligere kloster.

Vi havde lejet en bil, så vi kunne komme de ca. 150 km til ”klosteret” Pierre Chatel, syd for Chalon-sur-Saône, uden for en lille by: Virignin, østpå på højde med Lyon. Det ligger ca. 400 m. oppe i bjergene. Napoleon har boet der og senere blev det bl.a. brugt til at fængsel for politiske modstandere.

Familien der har ”klostret” nu, har renoveret det så flot og det meste benyttes til kursusvirksomhed. Naturen, stilheden og fornemmelsen af ”historisk vingesus” var overvældende. Der tilbydes kurser i, hvordan man bliver klogere på sig selv, livet og verden, hensyn til miljøet m.m. Kurserne passer til livet i et tidligere kloster.

Der er ikke elektricitet, men solceller og lamper til batterier sørger for lidt lys om natten. Køleskabe ”kører” på gas. Man skal være en god kok for at stå for madlavningen, vegetarisk, med op til 58 kursister. Susan er en god kok. Vi er meget glade for, at Susan havde lyst til at se os og at hun havde fået tilladelse til, at vi måtte komme, da stedet ikke er åbent for hvem som helst.

Vi har nu sejlet med Christa og Jürgen i en måned og det har været så dejligt. I morgen skilles vores veje. De skal videre sydpå og vi smutter vestpå. Det bliver vemodigt, men vores venskab, vil vi holde ved lige. Vi har også mødt mennesker vi har talt og hygget med tidligere, rigtig dejligt.

Her i Chalon-sur-Saône har vi skiftet oliefilter på motoren for første gang i al den tid, vi har haft Nuser II. Rudy havde kigget efter hvor det kunne sidde, men vi kunne ikke finde det og vi tænkte, at måske var der ikke noget på båden. Jürgen fandt det og vi blev belært om, at det skulle skiftes hver gang vi skiftede olie, ellers kunne motoren brænde sammen. Så Rudy fandt med noget besvær et nyt oliefilter, der kunne passe. Heldigt at vi ikke vidste, at det kunne være et problem, ikke J

I morgen går turen så videre ad Canal du Centre, derefter Canal du Nivernais tilbage til Paris. Men inden får vi besøg af søster Lise og svoger Leif i uge 32, hvilket vi glæder os til.

En meget varm sommerhilsen fra

"kanalbumserne"

19. juli 2006

Billeder-Chalon-s-S

NUSER-II er en Gruno 1050, Bygning nr 153 fra Yachtwerft Gruno b.v. NL - 9974 PJ  Zoutkamp   Holland