NUSER II  Holbæk  Rejsebreve Billeder Turen Skriv til NUSER-II Forside Sommertogt

Den sidste måned af ”sommertogtet” 2007

Vi er nu i ”vinterhi”

Kære alle

Den 27. juli nåede vi frem til vores bestemmelsessted for i år, nemlig Valence på Rhonefloden ca. 100 km syd for Lyon. Der er ”meget natur” og den mærkes meget markant , med strøm og hård blæst – ikke altid – men ofte.

Ingen problemer med at få en fast årsplads, rigtig dejligt. Vi kom ind på en gæsteplads og ventede et par dage på at få vores ”faste” plads.

Det blæste pænt da vi skulle flytte os, men heldigvis fik vi hjælp af besætningenDrivert, en sejlbåd fra Vejle, som vi havde mødt flere gange på turen og havde sejlet med den sidste dag (70 km.) og vores nye franske ”naboer”. Vi ligger så tæt op af pontonen på den ene side og op til en stor båd på den anden side, at kun en myg på afmagringskur har en chance for at kunne komme igennem mellem fenderne J

På vejen hertil havde vi en oplevelse med en Peniche-lystbåd med Australsk flag og skipper. Det må have været hans første sejldag J. I sluserne lå han på tværs og i en, måtte slusevagten komme ned og hjælpe med hans tovværk, så vi andre kunne komme ind i slusen. Undervejs ville han overhale os, han bragede ind i en stor og meget synlig bøje, lyden var skræmmende, og han råbte og skreg af kone og børn. Derefter sejlede han stille bagefter alle os andre.

På turen gennem den sidste del af Canal du Centre oplevede vi en enkelt dag, hvor det bare regnede hele dagen. Ud af de 11 sluser vi skulle igennem, var der kun 2 hvor vi kunne sejle lige ind. ” 2 sluser fungerede ikke, så vi måtte tilkalde den franske kanalservice (VNF). Resten af sluserne måtte vi bare vente på at komme igennem. Lang og våd dag med sejlede sølle 13 km.

Vi havde også en dag hvor vi lå bag en mindre hotelbåd, der sejlede 2 km. i timen. Man når at få ”sjælen” med J. Men igen har vi fået set og besøgt mange charmerende små byer.

Vi checker vandfiltret hver dag. Nogle har spurgt – hvorfor? Tja, en dag havde vi en fisk i filtret. Vi overvejede om det var en mulighed for at minimere indkøb til aftensmad J. Andre dage er der bare en halv urskov i filtret.

Vi sluttede med Canal du Centre, da vi kom til Chalon-sur-Saône, hvor vi kom ud på Saônefloden. Rimelig stærk strøm og blæst. En båd, der kom ind i havnen, sejlede ind i 2 andre både, da vind og strøm tog den. Vi havde det godt med at ligge der nogle dage, indtil strømmen aftog noget. Oplevede 14. juli i byen med et meget flot fyrværkeri. Fik besøg af dejlige venner.

Lyon er meget hvid og lys by. Ingen faciliteter for både, men dog flere kajer at lægge til. Spændende at se gammelt amfiteater anlagt af Cæsar for ca. 2.000 år siden. – og meget andet. Flot at sejle ind igennem byen og absolut et besøg værd.

Efter Lyon kom vi ud på Rhône floden, som der er saft og kraft i. Strømmen er stærk og vi oplevede en del blæst. Men flot at sejle på med træer langs floden og bjergtinder i det fjerne, samt huse af mere sydlandsk udseende.

Første stop efter Lyon var Vienne. En smuk gammel by anlagt af Romerne, der ønskede at bygge et mini-Rom. Der er stadig ruinerne af et gammelt romersk tempel m.m. imponerende. Fornøjelsen var at ligge ved en kaj, hvor vi havde glæde af de store hotelbåde der sejlede forbi. Vi gyngede kraftigt i en time, hver gang en båd gik forbi. Det positive var, at vi ikke havde brug for vækkeur næste morgen. Vi blev vækket helt naturligt af den første båd tidligt om morgenen J

Vi har været inde i Valence, ca. 3 km. herfra. Hyggelig og dejlig by. Når vi kommer tilbage om ca. 4 mdr. glæder vi os til at se mere til den og opleve baglandet, som skulle være smukt. Vi er ved at ordne Nuser-II ind- og udvendigt, så den kan klare ca. 4 måneder alene. Vores nye franske naboer har lovet at holde øje med den.

Fin havn, gode faciliteter, søde mennesker omkring os. Vi har observeret at nogle både ligger fortøjret med kæder i stedet for tovværk. Som sagt kan vinden være kraftig. Så vi er ved at surre Nuser-II godt fast J.

Nu er det jo ikke Paris, men i stedet for kolonnen på Bastillepladsen har vi en fin blå søjle lige foran os. Og i stedet for det bløde lys, der oplyser mange af Paris’s bygninger, kan vi se på en ny bro, der om aftenen oplyses kraftigt af neonlys – så kedeligt er det ikke J

Det har været 2 herlige måneders sejlads. Men nu bliver der en stille periode, da mandskabet afmønstrer for i en periode at opleve andre dele af kloden.

I vil høre nærmere senere.

Kærlig hilsen

Jytte og Rudy

Valence
den 3. august 2007

Se billeder

NUSER-II er en Gruno 1050, Bygning nr 153 fra Yachtwerft Gruno b.v. NL - 9974 PJ  Zoutkamp   Holland