NUSER II  Holbæk  Rejsebreve Billeder Turen Skriv til NUSER-II Forside Sommertogt

Den første måned af "sommertogtet" 2007
med undertitlen
Kampen om knoppen – juli 2007

Kære alle

En lille hilsen herfra Montceau-les Mines, ca. 450 sejl km. og 118 sluser, heraf de 106 opadgående, fra Paris. Vi startede med at sejle på Seinen, dernæst Canal du Loing, Canal de Briare, Canal Latéral à la Loire og nu Canal du Centre, som vi også sejlede på sidste sommer, men modsat vej. Vejrmæssigt har det indtil nu været meget forskellig fra sidste år, hvor der var varmerekord. Det er ikke problemet i år J. Der har været gode dage med sol og mange dage og nætter med masser af regn og ”vinterlige” temperaturer. Men generelt har vi været heldige, så det meste regn har vi fået efter at vi har fortøjret. Det har vekslet mellem meget smukke strækninger og mindre smukke. Vi har set en del ”nøgne træer” – måske sat ud for at gøre opmærksom på den globale opvarmning J

I år har vi valgt at sejle færre timer om dagen og så ikke ”ligge over” så mange gange. Det har betydet, at vi har besøgt mange små charmerende byer. Vi har ikke taget så mange billeder fra kanalerne, det gjorde vi sidste år. Men vi har oplevet det fascinerende, at hver by har sit eget design på byens lamper.

I år har vi mødt mange rigtig store både, hvilket gør det sværere at finde plads i de små havne. I midten af juni var der et digebrud på kanalen fra Digoin til Roanne, en ca. 15 km lang strækning blev tømt for vand. De både der befandt sig her er blevet transporteret til Roanne og dem der var kommet forbi, er fanget der, da der er tale om en blind kanal. Kanalen er lukket indtil videre. De både, der ville have været den vej omkring, sejler nu samme vej som os. Canal du Centre, som vi sejler på nu, ser heller ikke ”sund” ud mange steder, men vi håber den holder, indtil vi er kommet igennem J

På Canal du Loing havde vi set på kortet, at der skulle være en lille havn. Det var lige ved en sluse. Det viste sig at være en lille ponton med plads til en lille båd og den var optaget af en båd, der lå der fast. Slusevagten kom løbende efter os og spurgte, med et smil, om vi ikke ville igennem slusen, vi kom frem til en kaj med plads til 5 både, her kunne vi ligge. Der var kun en ”knop” i midten og da vi var den første båd, fortøjrede vi os rigtigt godt til den. Lige som vi skulle i gang med at spise aftensmad kom en hotelbåd – med 8 passagerer – kaptajnen stak hovedet ind i vor kahyt og sagde at han skulle bruge den knop til sin båd. Det ”plejede” han at gøre. ”Om vi ville være så venlige at flytte os bagud”. Det ville ikke have været klogt at sige, at vi var kommet først, så vi deltes om knoppen, så tilbage med NUSER og så var det ellers frem med pløkkerne J - og derefter kold aftensmad.

I Decize fik vi lidt sved på panden. Jeg var gået hen til slusen for at tage tovværket, da vi skulle af sted – slusen er nemlig høj og pullerterne sidder langt inde. Da Rudy kom sejlende ind i slusen opdagede han, at der ikke kom vand ud af udstødningsrøret. Vi blev lidt ”panikkede”, havde ikke oplevet det før. Vi blev trukket ud af slusen med ”håndkraft” og en dansk båd, Flamingo, der også lå i havnen sejlede NUSER II tilbage til pontonen, vi kom fra, også hjælp med at lægge til igen fra endnu en dansk båd, Eva. Vi fandt ud af, at det var ”snavs” ved vandindtaget til vandfiltret. Fik ordnet det og siden ingen problemer. NUSER II har det godt, men kaptajnen fik skrabet huden af på det ene ben, da han skyndte sig ned for at slukke for motoren og se hvad problemet kunne være. Kaptajnen er dog under bedring J

Så vi har det kanongodt. Har sejlet med forskellige søde mennesker, men også en del strækninger alene. Har mødt en del pénicher også på smalle kanalafsnit, men vi er dog kommet godt uden om. Vi har kun sejlet hen over et eller andet, der skrabede kølen én gang. Det er jo småting, så alt i alt en hyggelig og dejlig tur indtil nu.

God sommer til det arbejdende og ikke-arbejdende folk.

Kærlig hilsen

Jytte og Rudy

Montceau-les-Mines
 den 4. juli 2007

Se billeder

NUSER-II er en Gruno 1050, Bygning nr 153 fra Yachtwerft Gruno b.v. NL - 9974 PJ  Zoutkamp   Holland