Fra Valence til Canal du Midi
I februar, hvor vi kørte sydpå for at se på
forskellige havne, boede vi på et lille hotel-chateau oppe i bjergene
tæt på Carcassonne. Noget af chateauet var helt tilbage fra 1100-tallet
og er indrettet så man kunne fornemme historien, waw.
I begyndelsen af marts tog vi 4 dage til Rom. Vi
boede 5 min. fra Colosseum, så vi nød byen til fods både om dagen og om
aftenen. Vi fik set alt det vi godt ville, også selv om det regnede en
del af tiden. Lidt fascinerende at stå i kø til Peters-kirken med et hav
af paraplyer i forskellige farver J
Vi fik først båden op af vandet sidst i marts, da
det regnede en del. Men vi var heldige med sol de 6 dage den stod på
land. Vi fik renset og malet den under vandlinien, m.m. fik sat
aluminiums-anoder på skroget, da zink-anoderne ingen effekt havde haft.
Vi syntes ligesom det var bedre med anoder, der bliver tæret end båden.
Der er så meget calcium bl.a. i Rhöne-floden, at der sad en hinde af
kalk på zink-anoderne.
Inge og Ole, vores danske venner kom ned til deres
båd i Valence 1. april. Den havde ”overvintret” i havnen. Vi fik hygget
os sammen nogle dage, inden de sejlede videre nordpå.
Vi kørte en tur op i bjergene i Ardéche, som ligger
på den modsatte side af Rhöne-floden. Ardéche er ved at blive ”opdaget”
både af turister og franskmænd og englændere, som flytter dertil. Mange
siger at det bliver et nyt Provence. Et utroligt smukt område.
Susan, vores nabo til bagbord i Paris kom 2 dage og
besøgte os, rigtig dejligt at se og snakke med hende igen.
Den 26. april kom Christa og Jürgen (dem vi fulgtes
med en måned på sommersejladsen i 2006) og den 27. april sejlede vi fra
Valence efter at have sagt farvel og måske på gensyn til vores dejlige
naboer og genboer på ”vores ponton”.
Der var hård vind med bølger og toppe på vandet,
men ellers opførte Rhône sig pænt. Vi sejlede godt 100 km. på 2 dage. Vi
sejlede medstrøms så det gik hurtigt derudaf.
Vi kom til Avignon, den gamle paveby, i flot
solskin (på vejen dertil, var det starten på Provence). Det er også en
universitetsby, så der er mange unge mennesker. Vi fandt en fin lille
plads ved kajen, som ligger lige over for bymuren. Det er en spændende
by med pavepaladset og katedral. Mange gamle dejlige huse med flotte
døre og pudsede messinghåndtag.
Da vi forlod Avignon, kom vi ind på Petit Rhône, en
stor forskel fra Rhône, mere smal og rolig. Vi ”mødte” rigtig mange
træstykker/stammer (lignede krokodiller) som flød med strømmen. Vi kom
forbi mange små kolonihaver (en del skrammel) men en smuk tur med meget
fuglefløjt.
2.dagen efter Avignon sejlede vi ind i
Camargue-området. Flot tur i solskin. Vi så mange pink-farvede
flamingoer, bøfler og cowboys.
Vi havde 2½ dejlige dage i Aigues Mortes. Den gamle
by er lidt af ”Disney Land” men flot renoveret og charmerende. Vi var
rundt på hele muren og oppe i det højeste tårn. Byen blev grundlagt af
Ludvig den 9. i 1200-tallet for at befæste sin magt i Middelhavet, (tja,
hvad er forskellen til i dag, altså m.h.t. magtbefæstelse
J) Et af tårnene blev brugt
til at kaste ligene ned i. For at ”fremme hygiejnen” blev der kastet
store mængder salt ind imellem. Saltet blev og bliver udvundet i
Middelhavet et par kilometer borte. Senere blev det højeste tårn brugt
som kvindefængsel. Meget mere charmerende at se i dag.
Der var et godt marked i byen, hvor vi handlede.
Fra Aigues-Mortes kom vi ud af Provence og ind i
Languedoc-Roussillon, hvor man i dag producerer rigtig god vin. Vi
sejlede mod Sète. Så igen mange pink-farvede flamingoer, hvide ”vilde”
heste, havmåger og mange spændende fugle. Kanalen trænger til nogen
istandsættelse. Vi mødte en stor, høj fragtbåd under en bro, den måtte
sejle med fuld fart for at komme under. (Det er noget med at skibet
”graver” sig ned, når der speedes op). Der var ikke megen plads, men vi
kom igennem uden at støde ind i hinanden. Kom igennem en flydebro,
betjent af en ”havnemester”, som sejlede broen til side så vi kunne
komme igennem. Senere kom vi under en hævebro, der kun hæves 2 gange om
dagen. Der var en lang kø af både. Vi sejlede et lille stykke ud på
Etang de Thau (nærmest et indlandshav) før vi prøvede at komme ind til
Sète. Det var ikke muligt, da den 2. sidste bro var lukket pga. arbejde.
Vi måtte lægge os ind før broen. Der var een pullert, så vi gyngede ret
meget og det var et uroligt sted med mange små speedbåde o.a. sejlende
forbi. Det var ikke den nat, hvor vi sov mest
J
Vi forlod Sète i regn og blæst. For første gang
siden vi kom ind i Tyskland kunne vi faktisk sætte en kurs. Vi sejlede
kilometer efter kilometer langs store østersbanker (Østerne hænger i
snore nede i vandet).
Kl. 09.29 den 6. maj kom vi ind på Canal du
Midi, juhuu.
Vi så mange både, hvor østers sad i hobetal under
vandlinien pga. saltvand og den intensive dyrkning af østers. Kanalen er
flot med mange platantræer og andre træer og masser af fuglefløjt. Men
nogle steder trænger kanterne til en kraftig renovering. Vi oplevede
vores første runde sluse. Vi fandt dog ud af at lægge til. Vi var
heldige, da slusen nogle dage i forvejen havde været lukket pga. for
meget vand i tilstødende flod.
Vi kom til Béziers den 7. maj. Det var sidste dag
hvor vi var sammen med Christa og Jürgen. Havnen = bassinet har været
flot med strøm og vand til bådene. Det er der ikke mere. Det er total
ødelagt og bydelen i nærheden af havnen er meget ”Halal”. Det er ikke et
sted hvor alle mand ombord forlader båden samtidig. Den 8. maj om
morgenen tog vi afsked med Christa og Jürgen efter 11 herlige dage
sammen.
Derefter gjorde vi os parate til de 7 opadgående
sammenhængende sluser, som vi skulle igennem og hvor vandet fosser ind.
Vi fulgtes med et dansk par, Kerstin og Lasse og mor Inger (Lasses mor).
De har lejet båd i Frankrig gennem flere år og glæder sig til at få
deres egen om nogle år. Hyggeligt at følges ad og vi glæder os til at se
dem, når vi er hjemme.
De 7 sluser havde vi prøvet den gang vi i 2000 hvor
vi havde lejet en båd på Canal du Midi, men denne gang ”gled det bare”.
Det er et tilløbsstykke, folk stimler sammen og kigger på hvordan bådene
klarer det J
Efter små 8 km. lagde vi os ind ved havn, hvor vi
var så heldige at kunne få diesel og vand på samt få vasket tøj. På
turen til Capestang blæste det en del, men var smuk med masser af
platantræer på begge sider, vinmarker, røde valmuer i kornmarker og gule
iris langs kanalen. Store træer med gule blomster og små landsbyer. Som
at sejle i eventyrland. Capestang var den sidste by vi nåede til, da vi
havde lejet båd i 2000. Om morgenen inden vi sejlede videre, var der
loppemarked langs begge sider af kanalen, ret festligt.
Ved næste havn var der ingen pladser, så vi lagde
os ind lidt efter byen med reb rundt om 2 træer. Sagde goddag til Arne,
en dansker i egen båd, der om vinteren ligger i Beaucaire.
På det næste stykke blev landskabet lidt mere ”råt”
Spændende og smukke bjerge i horisonten.
Vi kom til en sluse, hvor det overraskede os at
pullerterne sad så langt inde, at de ikke var til at nå. Desuden fossede
der masser af overskudsvand ud lige ved indsejling til slusen, samt vand
der fossede ned ad bagvæggen. Nuser II var ikke til at styre. Vi bankede
først ind i den ene side af slusen og dernæst i den anden og lå på
tværs. Ikke muntert J
”slusemadammen” en fed kone kiggede bare på os og gik ind i slusehuset.
En venlig mand kom forbi og hjalp med tovværket. Siden steg Jytte i land
før sluserne for at kunne tage tovværket. Ved næste havn blev vi
modtaget af Kerstin, Lasse og mor Inger med kaffe og kage. Vi fulgtes
med dem til Carcassonne.
I flere dage sejlede vi gennem det største
sammenhængende vinområde i verden, med de sorte bjerge på den ene side
og begyndelsen af Pyrenæerne på den anden side. Masser af fuglefløjt,
platantræer, egetræer, grantræer og lindetræer. Vi ventede en del tid
ved sluserne, da der var punktstrejker og derfor ”arbejd efter
reglerne”. Vi kom til en tre-dobbelt sluse kl. 16.30 og kl. 19.00 fik vi
at vide, at der ikke kom flere både igennem. Vi lå 11 både og ventede,
men heldigvis lå vi som nr. 2 båd. Prøvede det samme igen dagen efter
til frokost. På Canal du Midi er sluserne frokostlukket fra kl. 12.30
til 13.30.
Vi kom til Carcassonne den 14. maj efter at have
sejlet gennem områder, hvor platantræernes grene gik helt sammen. Som at
være i en katedral med højt til loftet. Stadig var der stadig masser af
vinmarker.
Vi lagde os på en gæsteplads lige før havnen.
Vi havde fået lovning på en årsplads i Carcassonne,
men det holdt ikke. Vi kunne ikke få noget klart svar. Vi prøvede andre
havne, hvor der heller ikke var plads. Flere steder på Canal du Midi,
lukker de vandet ud i et kanalafsnit for at rense det. Endelig fandt vi
en lille havn midt imellem Carcassonne og Toulouse, hvor vi kunne få en
årsplads. En hyggelig lille havn ”in the middle of nowhere”. Der er
strøm og vand, men ellers ingen faciliteter. Men et rart sted, der
virker sikkert og med bil er det ikke noget problem.
Rudy hentede bilen i Valence og vi hyggede os i
Carcassonne. Den 24. maj kom Helén og Uffe. Rudy hentede dem i
lufthavnen i Toulouse. Det var dejligt at se dem og det var første gang,
at de skulle sejle med os her i Frankrig. Uffe og Jytte fejrede deres
fødselsdage i Carcassonne. Det regnede kun om eftermiddagen på Jyttes
fødselsdag. J- Fik udforsket
Carcassonne og den gamle borg-by La Cité Médiévale., en meget flot
restaureret middelalderby. Den var et nøglepunkt i middelalderens
militære konflikter og religiøse konflikter i 1200-1300 tallet. Der hvor
korstogene hærgede. Associationer til nutiden, tja
J. Carcassonne er en meget
charmerende by.
Rudy kørte bilen ned til vores lille havn og tog
toget tilbage og så var vi parate til at sejle videre.
Den 27. maj sejlede vi fra Carcassonne. Ikke for
tidligt, da det regnede. Efter de 2 første sluser tordnede og lynede
det og regnen stod ned i ”stænger”. Vi lagde til ved siden af kanalen og
ventede en 2-3 timer. Så sagde kaptajnen ”det er nu vejret er til at
sejle i”. Kaptajnen har altid ret, men da vi kom til den 3. sluse stod
regnen igen ned i ”stænger”. Vi var dog alle enige om, at snuppe den 3.
og 4. sluse, som var en dobbeltsluse i silende regn. Vi lagde til ved
lille kaj og regnen holdt op, men vi ”dryppede” alle 4. Vi hyggede os i
stearinlysets skær om aftenen.
Næste morgen var alt dugget indenbords pga. vores
våde tøj. Men vejret var fint, sol og overskyet, så alt blev tørt igen.
Vi havde en flot tur med 14 sluser, 11 enkelte, 1-dobbelt, 1-3-dobbelt
og sluttede af med en 4-dobbelt sluse. Helén og Uffe var gode i
sluserne. Vi lagde til ved kajen i Castelnaudary, hovedsædet for den
franske egnsret: cassoulet.
Dagen efter nåede vi til vores lille havn, efter et
holdt hvor vi var inde og besøge et ”potteri”. Vi fik set den lille by
tæt ved havnen. Var inde i den nærmeste by og handle, samt var på
marked. Gik en dejlig tur i en nærliggende park langs kanalen og så
obelisken for Pierre Poul Riquet, der har designet Canal du Midi. En
formidabel ingeniørkunst udført for mere end 300 år siden.
Lørdag den 31. maj kørte vi Helén og Uffe til
lufthavnen i Toulouse efter en pragtfuld uge sammen med dem.
Det har været en herlig forårs-sommersejlads. Vi
har vænnet os til de ovale sluser på Canal du Midi. Vi har også vænnet
os til, at det er vigtigt at Jytte bliver sat af før sluserne for at
tage imod tovværket, da pullerterne sidder langt inde og nogle af
sluserne er høje. Slusepersonalet her er ikke hjælpsomme.
Vi har lagt vindspejlet ned 2 gange. Vi var i tvivl
om det var nødvendigt, men nogle af broerne er meget lave.
Varmvandsbeholderen lækker, vandpumpen lækker og
termostaten er gået i udu, men vi kom frem. Det er første gang siden vi
startede i 2005, at vi har problemer. Vi får det ordnet, når vi kommer
tilbage i august. Det har betydet, at Jytte har iført sig arbejdstøjet
og er smuttet ned i motorrummet med enden i vejret og har skovlet vand
op en gang om dagen – hvor svært kan det være
J Vi har oplevet
udlejningsbåde som er kommet ret tæt på Nuser II. De fleste har vi kunne
holde afstand til ved hjælp af bådshage og fendere. Men de fleste kender
kun til fuld fart frem eller tilbage. Styring er et mindre problem – for
dem J
Vi er ved at ordne det sidste inden vi kører til
Danmark lørdag den 7. juni. Vi skal have skiftet olie. Ville have givet
dørene olie, men da lavtrykket ligger ret stabilt her i Sydfrankrig,
kniber det med de tørre timer, så vi venter indtil vi kommer tilbage i
august.
Vi er på Canal du Midi, vores destination, som vi
havde planlagt for små 3 år siden da vi tog af sted. Fint at det først
er nu, vi har nået det, da vi ikke ville have undværet alt det andet vi
har set og oplevet.
Vi glæder os til at komme hjem og sige tillykke til
vores dejlige svigerdatter der bliver 30 år og selvfølgelig til at se
familie og venner inden vi vender tilbage i midten af august.
Kærlig hilsen
Jytte og Rudy
|