Paris arrivé
Kære alle
Vi ligger nu i Port de
Arsenal – havnen midt i Paris - juhuu - Enden af havnen støder lige op
til Bastille-pladsen og operaen. Det er bare ret fedt. Vi kom den 17.
august, som vi havde reserveret plads til. Vi kunne godt have været
fremme nogle dage før, men vi nød nogle små hyggelige steder og byer
undervejs.
Den 14. august sejlede vi
ind på Seinen. Det er en speciel storslået fornemmelse at dreje ind på
Seinen. Det var en søndag og mandagen var helligdag, så vi havde stort
set Seinen for os selv. Mange penicherés (de franske fragtbåde) lå
stille, så trafikken var begrænset. Til gengæld lå der husbåde kilometer
efter kilometer – mange er ombyggede penicherés, og der lå op til fem
uden på hinanden, et flot og overvældende syn. Vi spejdede efter et sted
at overnatte uden at få øje på noget. Vi kom helt ind i Paris, sejlede
under broerne og forbi kopien af Frihedsgudinden på den lille kunstige
anlagte ø – Allée des Cygnes, lige der dukkede en lille havn op, midt på
Seinen ved foden af Eiffeltårnet. Vi nød synet af Eiffeltårnet med lys
på om aftenen og myldrede ind til Paris om dagen.
Mens vi nærmere os mere og
mere Paris, blev vi (som sædvanlig) begge grebet af byens charme – så vi
har ændret planer – og nej vi er ikke blevet radikale - men vi
overvintrer i Paris. Er det dyrt, jeps, det koster kassen, men hvornår
ville vi ellers have mulighed for at bo i Paris i flere måneder.
Den 17. august sejlede vi
så det sidste lille stykke (ca. 7 km.) til Arsenal-havnen. Lige forbi
Notre–Dame til højre og ind til venstre gennem slusen til havnen. Vi var
nok lidt naive, da vi troede, at det var let at få en plads for
vinteren. Havnemesteren (capitainerie) sagde meget bestemt – no – der
var ikke plads. Vi fortalte, hvor meget vi holdt af Paris, og hvor
lille-bitte vores båd var, så om ikke det var muligt at finde en lille
plads til den. Efter ca. 10 – 15. minutter sagde han så, at det var OK
indtil 31. maj 06. Alt er selvfølgelig uforudsigeligt i Frankrig, men vi
tror det holder stik. Vi havde godt nok sved på panden, men er bare så
glade.
Selvfølgelig kan det blive
koldt om vinteren, men ikke mere koldt end ved Dijon, hvor vi havde talt
om at lægge til i vinterhi – og Paris er Paris
J.
Vi skal så have lært noget
fransk hen over vinteren, ordnet en del på båden og nyde byen.
Siden sidste nyt fra den
28. juli, hvor vi var kommet ind i Frankrig, havde vi ”store slusedag”
den 29. juli, hvor vi kom igennem 25 sluser. De første 7 betjente vi med
en ”elektronisk dimmer” og gennem de øvrige, var der en person der
fulgte med os og åbnede sluser, hæve – og svingbroer. Derefter fik vi
udleveret en ny ”dimmer” et radarsystem, fik en hurtig forklaring på
fransk – så havde vi helt styr på det, tja
J.
Vi trykkede så mange gange
på den, at vi nærmest nedlagde deres computersystem. Vi brugte også
alarmknappen (som kun må bruges i absolut nødstilfælde, hvilket vi også
syntes det var, da vi havde ventet ½ time og intet skete i slusen).
Slusevagten, der kom kørende i bil, tog det pænt og 2. gang han kom, gik
det op for os hvordan vi skulle betjene ”dimmeren”. Så de næste 10
sluser tog lidt længere tid. Men vi lærer noget hele tiden, og som han
sagde trøstende – der er 7 forskellige systemer til sluserne, der hvor
der ikke er personer på.
Turen bød på nogle
utrolige smukke landskaber, og vi havde stort set kanalen/floden for os
selv. (Se sejlruten under billeder)
Vi har prøvet at ”gå på
grund”. Vi ville sejle ind til en lille liggeplads, ingen specielle
afmærkninger, og pludselig ville båden ikke rokke sig af stedet.
Heldigvis var det ”kun” en mudderbanke, så Rudy fik efter flere forsøg
bakket os fri og så kunne vi bevæge os fremad igen.
Vi havde en speciel
oplevelse i den næstsidste sluse på Seinen. Vi var lige kommet ind i
slusen, da den lukkede og slusekammeret blev fyldt op på mellem 2 – 3
minutter. Vandet væltede ind fra flere steder. Jeg kunne ikke nå at
lægge et tov agter til Rudy, men fik lagt et tov midt og foran på en
stige i slusen, men med den vandkraft røg midtertovet, så jeg kun holdt
i tovet foran, det snoede sig fast om pullerten, der knagede faretruende
og agterenden af båden stod op i luften. Båden blev slynget ind mod
slusevæggen, men søgelænderet holdt heldigvis (og bagefter gør maling
underværker). Jeg fik løsnet tovet om pullerten (der også holdt) og
agterenden af båden røg ned i vandet. Der var en del ting der havde
ændret plads i kahytten, men det var jo til at rette op på, og det
gjorde det så meget lettere at støvsuge i krogene. Kom ikke og sig, at
det er kedeligt med et anderledes seniorliv.
Vi har ligget flere dage
ved forskellige små franske byer blandt andet i Compiegne ca. 70 km. fra
Paris. Det viste sig at være en rigtig dejlig by. Havneopholdet var
gratis, bybusserne ligeledes, her kunne vi lære noget i Danmark. Vi var
inde og se det royale sommerslot, nu museum (bygget i de 14. århundrede
og senere udbygget). Man kunne fornemme fortidens royale luksus og kunne
egentlig godt forstå at revolutionen kom. Desuden er det også byen med
den kirke som Jeanne D’Arc bad i aftenen før hun blev taget til fange.
Vi har mødt og møder en
masse dejlige forskellige mennesker. Vi får og giver ”gode sejlertips”
fra de steder, man har været igennem og får nogle gode snakke, både
almene som politiske.
Vi har mødt både fra flere
forskellige lande, men englænderne er i klart overtal. De er ved at
”invadere” kontinentet og der er rigtig mange store både. En hel del
husbåde.
At handle ind er et helt
projekt, når man ikke har en bil. Det kan godt tage lidt tid, men det er
ikke noget problem når man har tiden og gerne vil handle forskellige
steder. Til gengæld får man også set en masse undervejs.
Vi er ved at mangle
diesel. I Frankrig er der ikke bunkerbåde, som i Tysklad og Holland,
hvor små både kan lægge til og få diesel på. Her foregår det ved, at man
tager sine 20 liters jerrycanes, finder en benzinstation, fylder op og
vandrer frem og tilbage nogle gange. Det hele styrker konditionen
J.
De første dage her i
Arsenal-havnen har vi bare nydt det, og vi har udsigt til den flotte
søjle (Colonne de Juilliet) fra revolutionen i juli 1830, som er rigtig
flot også med lys på om aftenen.
Det er ikke lykkedes at se
TV på noget tidspunkt, vi savner det ikke. Der er formentlig en grund
til, at alle både har en parabolantenne, men her i Paris vil vi godt se
noget TV af hensyn til fransk udtale, så det vil vi finde ud af.
Danske nyheder har vi ind
imellem trukket på nettet og er blevet orienteret af Uffe. Selv om
kommunalreformen er vigtig forekommer den lidt fjern – kan man nu forstå
det
J
Til slut lidt
statistik:
Vi har i alt sejlet: 1.756
km eller 948 Nm
Motoren har kørt: 194
timer på turen, hvilket svarer til 25 timer/uge eller 5,4 timer/sejldag
Vi har været gennem 111
sluser og hæveværk plus adskillige hæve- og drejebroer.
Til de sejlkyndige er vor
position her i Paris:
48°50’935 N - 2°22’009 E
Til foråret får turen så
til Canal di Midi.
Endnu en gang tak for
hilsner og mails, vi har modtaget. Vi nyder meget at høre fra Jer
De kærligste
Pariser-hilsner fra
Kanalbumserne
|