NUSER II  Holbæk  Sidste NYT Billeder Turen Skriv til NUSER-II Forside Sommertogt

   

Nuser-II ligger nu i Maastricht

Kære alle

Vi ankom til Maastricht torsdag den 14. juli efter en kaos-dag. I sluse nr. 2 hvor Rudy lige havde sat gearet i neutral og ville bakke, så vi kunne lægge til slusevæggen råbte han: ”Jeg kan ikke stoppe – jeg kan ikke styre båden overhovedet.”

Jeg havde lige fået kastet et lille tovværk om stigen i slusevæggen og holdt alt hvad jeg kunne, mens tovværket langsomt var ved at glide ud af mine hænder. Jeg lå halvvejs over rælingen og tænkte – enten ryger jeg eller også ryger båden rundt i slusen og ind i den store lægter foran. Så var Rudy meget hurtig og vi fik i fællesskab hevet os ind til stigen og fik endnu et tovværk omkring en pullert. Vi tørrede sveden af panden og kaldte slusevagten op og forklarede vores problem – at vi ikke kunne sejle overhovedet. Han var utrolig flink og trak os ud af slusen og hen til et sted, hvor vi kunne ligge og finde frem til fejlen. Det gjorde Rudy hurtigt. Forbindelsen mellem kabel og gearskiftet var røget af. Rudy kunne sagtens ordne det selv, men jeg havde ikke megen tiltro til materialet, så slusevagten hjalp med at kontakte en mekaniker der kom efter et par timer og ordnede det. Det ser mere robust ud nu. Vi nåede frem til den nærmeste havn i Maastricht kl. 16.00, efter at have fået diesel på ved en bunker og handlede kanalkort og endnu 2 fendere m.m.

Vi havde ventet og sejlet i 34 grader, så vi brugte resten af dagen og aftenen til at restituere os.

Vi har været inde i Maastricht et par gange. Det er en rigtig dejlig by, specielt den gamle bydel er charmerende.

Det er første gang at vi har ligget så mange dage uden at sejle, men Rudy har brugt en dag på at ordne ledninger og få styr på placering af alt det, vi skal have opladet (hvilket vi ikke lige nåede inden vi tog af sted). Køleskabet var gået i udu i lørdags, da vi kom hjem fra byen. Rudy fandt frem til fejlen efter et par timer. Et er maden, men lunkne øl i 34 graders varme er en katastrofe. Så ville vi også opdatere hjemmesiden og lægge nogle billeder ud. Men i morgen tirsdag den 19. juli sejler vi videre mod Belgien.

Siden sidste nyt fra Lübbeke den 4. juli har vi været i Münster, hvor vi blev en dag og så byen, der er fuldstændig bygget op efter krigen, hvor alt var bombet. På vejen, da vi ville overhale en lægter, stod der sort røg ud fra udstødningsrøret – men ellers var alt normalt, men vi sejlede nu lidt langsomt derefter. Det kan have været noget ”koks” fra maskinen, eller olie der er røget med ind fra lægteren foran os. Ingen problemer siden.

Vi valgt at sejle ad Rhinen og Wall søndag den 10. juli. Vi var lidt spændte på hvordan det ville være. Vi havde trukket en beskrivelse på nettet hvor der stod, at det var som at køre på en kabinescooter på en overfyldt motorvej. Vi havde også mødt nogle danskere, der lige kom fra Rhinen og de anbefalede at vi surrede vores kasser på agterdækket ekstra fast og lagde alt ned, hvilket vi gjorde. Rudy var lidt spændt og jeg havde sommerfugle i maven. Men det gik over alt forventning. Selvfølgelig var der trafik af de store lægtere og selvfølgelig gyngede og vippede Nuser II, men absolut begrænset. Efter en lang dags sejlads tog vi en slapper dag i den første Hollandske havn. Det har været hyggeligt at sejle gennem Holland, fladt men alligevel pænt.

Vi har sejlet i regnvejr og så koldt at vi havde 2 sweaters på – altså hver – oplevet sluser hvor regnen stod ned i stænger og man kunne bare blive stående. Vi er blevet bedre til sluser, faktisk helt gode, men har selvfølgelig oplevet at komme til at ligge på tværs i slusen. Slusevagten smiler sødt til en – og så de mere varme dage, hvor det hele flimrer. Vi fik fat i en lille altanparasol her i Maastricht, så kaptajnen kan få lidt skygge under sejladsen. Den er lige til at sætte fast på stolen. Vi ligner efterhånden kanalbumser.

Da sønnen vores og hans kæreste – Uffe og Helén gerne vil besøge os i Paris i uge 36 - hvilket vi glæder os meget til – kan vi tage den lidt med ro. Vi behøver ikke at tage den hurtigste vej med de færreste sluser, men en mere snoet vej, der også skulle være smukkere, men med flere sluser der til gengæld ikke er så høje.

Vi regner med at ”lande” i Paris omkring den 17. august og blive der i godt 3 uger.

Vi har også fravalgt at sejle helt til Sydfrankrig i år, men bruge lidt mere tid på at sejle gennem andre kanaler midtvejs og opleve mere på vejen end bare at sejle hele tiden.

Vores første delmål var Maastricht, det næste større delmål bliver Paris. Så vil vi undersøge, om vi kan overvintre i St-Jean de Losne, lidt syd for Dijon. Vi mødte som sagt nogle danskere, der var på vej hjem, de havde haft deres båd liggende der sidste vinter. Der er frostfrit, og det skulle være en havn med god sikkerhed og mulighed for check på Nuser II inden forårssæsonen.

 Det er så vores plan, at vi til næste år sejler ned på Canal de Midi.

Endnu en gang tak for alle hilsner og mails. Det er rigtig dejligt at høre fra jer.

Vi fortsætter som sagt til Belgien i morgen. Ha’ det nu rigtig godt og god ferie til dem der har det til gode.

KH

Kanalbumserne

 

 

Maastricht, den 18. juli 2005

NUSER-II er en Gruno 1050, Bygning nr 153 fra Yachtwerft Gruno b.v. NL - 9974 PJ  Zoutkamp   Holland 

Opdateret den 15.02.2006