Bunden er nået – efter afslutning af efterårstogtet -
men vi er oppe igen
Vi sejlede fra Narbonne i smukt vejr.
Måtte lægge vindspejlet ned før bro til en af en af
sluserne, da vandstanden var steget og der var kraftige
vindstød. Kom forbi 13 udlejningsbåde med unge tyskere fra
en venstreorienteret organisation. De var ikke helt vågne på
dette tidspunkt. Forståeligt da vi så på mængden af tomme
vinflasker og øldåser J
Vi
sejlede forbi vinmarker i flere timer. Mange forskellige
træer bl.a. egetræer, piletræer, birketræer og platantræer,
friske som udgåede. Træerne er grønne, men med begyndende
gyldne efterårsfarver. Vi ville til Colombiers. Efter 9
opgående sluser fra Narbonne er strækningen derefter uden
sluser, meget snoet og så utrolig smuk, at det er svært at
beskrive. Vi skulle igennem en mindre tunnel før byen, frem
med hornet så vi sikrede os, at der ikke kom både imod os.
Vi
blev kun i byen en enkelt dag da alle pladser var optaget i
havnen, så vi lå ved kajen lige udenfor.
Vi
sejlede dagen efter tilbage mod Carcassonne med ophold nogle
dage i charmerende, mindre byer, hvor vi også havde ligget
på udturen. I en af dem, Le Somail, den by der er afbilledet
på alle bådbrochurer fra Canal du Midi, mødte vi igen Sylvia
og Bill. Det amerikanske par, som vi fik pladsen af i
Carcassonne sidste efterår. Det blev til et par hyggelige
aftener.
Da
vi fortsatte og kom til den første sluse, sagde vi nej til
at sejle ind i slusen med 3 udlejningsbåde. De lå mere eller
mindre på tværs. ”Hævnen” kom fra slusevagten. Han lod os
vente ½ time, inden han gjorde slusen parat til os.
En
af dagene fulgtes vi med en lille udlejningsbåd med 5
personer og 2 store hunde, der gøede uafbrudt. Det må have
været deres første dag. De sejlede ind i slusen uden at
lægge tovværk om pullerter. Slusevagten råbte, meget højt,
til dem, at de skulle bruge tovværk i sluserne. Det var en
rimelig dyb opadgående sluse, så den ene af kvinderne gik
langsomt, i stram nederdel og plateausåler hen over
sluseporten og tog en af vores bådshager og trippede tilbage
for at få fat i deres tovværk. Det blev ikke lagt rigtigt
på, så slusevagten flyttede det ene tovværk og så slap hun
bare det andet.
I
mellemtiden havde vi bedt om at få vores bådshage tilbage.
Da de nu skulle have fat i det andet tovværk, måtte hun igen
trippe over til os på den anden side af slusen og låne vores
bådshage igen. Det tog nogen tid, men var en oplevelse.
Heldigvis lagde de ind til siden efter 2 sluser, for at
komme til kræfter.
En
af dagene kom der 26 både sejlende i modsat retning af os.
Efterårssæsonen bliver udnyttet og på grund af krisen har
mange udlejningsfirmaer sat prisen ned for udlejning af
både.
Vi
nåede til Carcassonne den 2. oktober i stærk blæst 10 m/sek
og i stødene 17 m/sek. Normalt ville vi ikke have sejlet i
så stærk blæst, men vi havde bestilt plads i Carcassonne og
kaptajnen kom flot ind og ud i sluserne.
Lige da vi var tæt på en sluse, sejlede en udlejningsbåd
lige ud foran os og lå først på tværs og styrede derefter i
retning af os. Vi havde lagt til ved bredden for at afvente
situationen og kaptajnen fik skubbet båden ud i kanalen og
væk fra os. Efter 15 min. lykkes det føreren af båden at
ramme hullet mellem sluseporten og komme ind i slusen. Vi
ventede og sejlede resten af dagen alene gennem sluserne,
herligtJ
Rudy havde hentet bilen i den by, hvor den havde været
parkeret, mens vi sejlede. Så det gjorde det nemt at få
handlet, vasket og fyldt diesel på med jerry-cans.
Mange udlejningsbåde og stærk vind gjorde at vi måtte have
bådshagerne frem for at undgå sammenstød, når bådene skulle
fortøje i havnen.
Vores gode venner Lis og Niels kom den 8. oktober om
aftenen. Vi brugte en dag i byen med besøg i den gamle
borgby, La Cité.
Vi sejlede de sidste 100 km. til
Toulouse på 4 dejlige dage. Den sidste sluse før
Castelnaudary, -hovedbyen for Cassoulet - har 4 kamre. Og
opadgående står vandet bare ind. Normalt tager det en lille
time at komme igennem. Letmatrosen gik op til slusevagten,
for at høre om vi kunne nå at komme igennem før frokost. Der
var kun ½ time til. Franskmænd tager ikke aftalte tider
meget højtideligt. Men det gælder ikke for lukning af sluser
til frokost. Sidste båd skal være igennem inden
frokostpausen sætter ind Kl.12.30 – 13.30 og der bliver ikke
åbnet før tid. Slusevagten sagde ok, men I skal være igennem
før min frokost J.
Vi var eneste båd og vi kom igennem på 22 min. Vi kom lige
ind i hvert kammer, så blev sluseportene lukket og der blev
åbnet for vandet. Det var rigtig sjovt og selvfølgelig er
det nemmere, når man er 4 personer. Slusevagten smilede og
vinkede, da vi var igennem og hans frokost kunne starte 5
min. før tid.
Vi ankom til Toulouse og vores
vinterhavn den 13. oktober, vi fik en god plads i havnen. Da
vi dagen efter var inde i Toulouse, som vi havde glædet os
til at vise Lis og Niels, lå der affald overalt i store
bjerge, samt papir på alle veje og gader. ”skraldemændene”
strejkede for bedre arbejdsforhold. Der er ”stil” over
strejker i Frankrig J
Få
dage efter vi ankom til Toulouse fik vi besøg af Chris og
Trevor (dem vi sejlede sammen med til Barcelona sidste år) -
rigtig hyggeligt.
Igen var der strejke, denne gang var det landmændene, der
viste deres utilfredshed med priserne for deres arbejde og
produkter, samt utilfredshed med Sarkozy. De sprøjtede gylle
og møg i store mængder ud på gaderne. Det kunne lugtes på
lang afstand. Desuden brændte de dæk af, så sort røg dækkede
himlen. Da de var færdige kom rengøringsbilerne. Nogle timer
efter var der intet spor af strejken. Franskmændene er
eminente til at fjerne affald og cleane hurtigt.
Her
i havnen ligger mange af vore bådvenner fra sidste vinter i
Carcassonne. Den franske kanalorganisation, VNF, havde meldt
ud at Carcassonne havn skulle lukke denne vinter på grund af
arbejde. Så alle både havde fundet andre vinterhavne. VNF
ombestemte sig og meldte ud en måned før, at man alligevel
ikke ville arbejde på havnen denne vinter. Men da alle både
havde fået aftaler i andre havne, er Carcassonne havn blot
lukket. Det er den også til næste år, hvor der så skal
arbejdes på havnen – måske.
Det
har været hyggeligt at mødes med de andre fra Carcassonne,
samt andre vi har mødt undervejs flere gange. Eftermiddage
med snak og et glas vin.
På
den ene af bådene havde madame fødselsdag. Og de
fleste fra Carcassonne havn kom, uanset hvilken havn de nu
lå i.
Knas og vin i capitaineriet, derefter fælles frokost
på en lille hyggelig vietnamesisk restaurant.
Vi
har haft en periode med koldt vejr, ned til 0 grader om
natten. Det varede ca. 8 dage. Også dage med regn, og ikke
kun støvregn. Godt at båden er hul og vi kan sætte varme på.
Men ellers har det været et formidabelt flot og solskinsrigt
efterår. Lige nu har vi op til 17-20 grader om dagen og ca.
10-12 grader om natten.
Vi
har været et smut i Bilbao i Spanien og besøgt
Guggenheim-museet. Et kunstværk i sig selv. Tegnet af den
amerikanske arkitekt Frank Gehry, færdigt i 1997 og udført i
titanium, glas og sandsten, der giver et utroligt spil og
fantasien frit løb. Selve byen er spændende og der er liv i
gaderne en fredag aften. Vi har ikke set så mange børn, også
små børn, der legede ude tæt på midnat, Folk der snakkede,
fik et glas eller en kop kaffe.
Det
er en dejlig by, som har fået et løft takket været museet.
På
vejen til Bilbao besøgte vi en af Jyttes tidligere kolleger,
Leif, fra Ældre Sagen. Han nu bor i Bayonne. Det var rigtig
dejligt at give et knus og snakke. Leif havde bestilt
frokost til os på en hyggelig restaurant og viste os
derefter ”sin” by. Bayonne er hovedstad i det franske
Baskerland. Den ligger mellem 2 floder, er en charmerende
by. Forskellige befolkningsgrupper giver deres område i
byen, deres eget præg. En by vi ”faldt” for.
På vejen tilbage fra Bilbao kørte vi ude
ved den spanske kyst og ved foden af Pyrenæerne. Flot at se
ud over Atlanterhavet, inden vi så kørte ind på motorvejen
igen til en million/milliard penge
J
Lørdag den 7. november begyndte vandstanden i havnen/kanalen
at falde. Vi var forberedt. Det var opgivet til at falde
mellem 0,9 m – 1 m. Der skulle udføres arbejde på en
bropille under vandlinjen. Der blev lukket af i et
kanalafsnit og slusen efter blev åbnet, så vandet kunne
strømme ud og det gjorde det. Vandstanden faldt med 1,25 m.
Alle både lå på bunden i mudderet. Vi lå meget fast, uden at
kunne rokke os. Fordelen var så, at vores flade parabol
kunne indstilles i en fast position så vi fint kunne se
fjernsyn. Heldigvis havde vi lige akkurat vand nok under
bunden, så vi kunne bruge vores toilet.
Det var ikke nemt at komme fra pontonen
og op på kajen. Rudy havde fundet en af stenene i kajen,
hvor der var hul i. Den lille skammel der bruges, når man
skal ind i capitaineriet, blev flyttet derhen. Så
først op på skamlen, dernæst på en aluminiumsskinne, så
hullet i stenen og derfra op på kajen. Andre satte tovværk
op, så vi havde noget at holde fast i. Elegant, nej men det
fungerede J
Langs kanalen op til havnen, ligger flere stor hotel- og
restaurationsbåde. De havde flyttet sig ud midt i kanalen og
bundet sig op til træer på begge sider, ellers ville de have
ligget helt skæve, da vandet blev lukket ud. En lille
skolebåd, der ligger på modsatte kaj, hang noget skævt.
Det
varede 4½ dag, så var arbejdet færdigt og i løbet af en nat
og dag var vandstanden normal. Ingen både havde taget skade
af at stå i mudderet. Men ret dejligt at kunne mærke, at det
er en båd man er på.
På en 1½ km. strækning observerede vi 12
cykler, vejstativ, jernstænger der stak lige op og meget
andet, der var smidt i kanalen. Der lå også bjerge af
efterårsblade. Det blev selvfølgelig ikke fjernet og nu da
vandstanden er helt oppe ses det ikke. Men som tidligere
skrevet, kan vi godt forstå at vi af og til skurrer hen over
nogle ting, når vi sejler J
Vi
nyder byen igen og har vandret rundt. Der er dejlige
markeder, smukke kirker, basilika (den største romanske i
Europa). Har besøgt Musée Augustins. Toulouse blev centrum
for romansk kunst i Europa på grund af sin beliggenhed ved
Pilgrimsruten, vejen til Santiago de Compostela.
Museet rummer klostergange fra et augustinerkloster fra
1300-tallet og meget andet. Dybt fascinerende.
Også her i Toulouse har der været
afholdt maratonløb, dog lidt blegt i forhold til Paris. Men
de svedende mennesker gjorde deres yderste
J Det var
3 Kenyanere der stod på sejersskamlen.
Vi
har fået brevstemt til kommunal- og regionsvalget på det
danske konsulat. Rudy fandt det på nettet og sendte en mail.
Det er den sødeste franskmand, der er dansk konsul. Han
svarede os straks og havde papirer parat, da vi kom. Han
overlod sit kontor til os. Som han smilende sagde” jeg må jo
ikke være i lokalet, når I udfylder papirerne”.
Han
tilføjede, at kan var sat til at betjene danske søfolk, vi
var de første han havde mødt.
Der
tales meget om influenza H1N1 på tv og i radioen her i
Frankrig. Vi oplever, at der oplyses meget om influenzaen.
Ethvert supermarked har hylder med desinficerende væsker til
hænder, samt masker.
Det
samme var tilfældet i Spanien. Også butikker hvor væskerne
står til frit brug udenfor butikkerne.
Den
sidste tid, inden vi kører hjem, vil vi bruge på at se lidt
mere af Toulouse, ordne båden til vinteren og få købt det vi
skal have med hjem.
Byen er begyndt at pynte op til jul.
På
vejen hjem, gør vi ophold et par dage i Paris for at se gode
venner der. Vi regner med at være hjemme omkring 1.
december.
Vi
glæder os til gensyn
De
kærligste efterårshilsner
Rudy og Jytte