2.del af sommer – og noget af efterårstogtet.
Vi
havde godt 5 uger i DK i juli/august, hvoraf 5 dage blev
tilbragt i Berlin.
Margit, vores dejlige veninde, som ”checker” at alt er ok i
vores lille ”museumsbase” og som vi rejste med i Kina for 2
år siden, fyldte 70 år og inviterede familie og venner til
at fejre det i Berlin. Det var en fantastisk tur med dejlige
mennesker (46 personer), en herlig fødselsdag og spændende
at opleve det tidligere Østberlin, hvor kreativiteten i små
butikker blomstrer.
Den
9. august var vi tilbage i Toulouse, hvor vi nød byen nogle
dage. Sejlede derefter til vores tidligere lille havn. Det
var varmt og solen skinnede, så endeligt lykkedes det at
tage 2 vinduer ud i forkahytten og rustbehandle, male m.m.
herligt. Det ene vindue ”drillede”, da vi skulle have det
sat i igen. Robert (som vi kalder ”den sidste hippie i
Frankrig”. Han boede ½ år på Christiania i midten af 70érne)
på tur-båden, der lå bag os kom om bord og hjalp. Så måtte
hans gæster om bord vente 10 minutter ekstra på at sejle.
Man hjælper da venner.
Da
vi kom til havnen fortalte han, at hans hund havde været
forsvundet i nogle dage og han og hans kone Evelyn mente den
var stjålet. To dage efter vi var ankommet, så Rudy hans
hund, Flick, i havnen. Vi mente begge (99,9%), at det
var hans. Vi tog Flick ind i båden og lukkede dørene.
Ringede til dem, forklarede sagen for Evelyn. Vi ville sætte
stor pris på, at hun kom hurtigt. Hvis det var en anden
hund, kunne vi risikere at blive ”sat fast” for at stjæle en
hund. Vi havde set flere opslag med hunde, der var
forsvundet og som blev efterlyst.
Det
var deres hund og glade blev de.
Da vi næsten var færdige med vindues
arbejdet - ”stod toilettet af”. Vi havde hentet bilen,
heldigvis, og kørte til Toulouse og bestilte et nyt. Vi var
lidt glade for, at vi lå tæt på et cafeteria, der havde
toiletter J.
Selv om det nye toilet var magen til det gamle, er der
alligevel altid noget der er anderledes. Kaptajnen kunne
mange gloser og hæfteplaster måtte frem til flere fingre.
Men det lykkedes og det var godt med eget toilet indenbords
igen
J
Den
7. september var vi så klare til at sejle videre mod
Narbonne. Vi gjorde holdt i Carcassonne 4 dage og nød byen
igen. Fuglenes sang var ophørt, men cikaderne sang. En af
aftnerne var der et motionsløb, omkring 800 deltagere for
fuld udblæsning. Nogle så mere trætte ud end andre.
På
vejen dertil blev solsikkemarker afløst af vinmarker.
Druehøsten er i fuld gang.
Den
sidste del af strækningen på vejen dertil mødte vi 20 både
sejlende imod os på. En af udlejningsbådene imod os lå på
tværs i kanalen, prøvede at rette op og sejlede så over i
vores side. Takket være kaptajnen undgik vi med nød og næppe
at støde sammen.
I en af sluserne stødte en anden
udlejningsbåd ind i os, men fenderne tog heldigvis af. Det
var et par søde amerikanere, de lige havde lejet båden. Som
hun sagde: sorry, men jeg troede I var på vej ud. Tja, hvad
havde hun forestillet sig – at vi skulle sejle ud med et par
meters luft under os
J
Vi
havde næsten glemt hvor smuk denne strækning på Canal du
Midi er. Mange snoede strækninger, afløst af andre
strækninger med fornemmelse som at sejle gennem en
”katedral” af platantræer og igen helt åbne og flade
områder, vekslende med skrænter og klipper. Vi havde udsigt
til Pyrenæerne i det fjerne.
Vi
lagde til i små byer, vi tidligere blot havde sejlet forbi
og i byer, vi tidligere havde ligget i. I en af de små byer,
Homps, var bageren lukket fordi tanken havde overtaget. Der
var et glimrende lille supermarked, med bager,
slagterafdeling, tobaksudsalg og meget andet. Men lidt trist
at se en lille lokal butik lukket.
Undervejs så vi en péniche, der var gravet ned inde på land
og som nu fungerede som et vinudsalg. Det så ret morsomt ud
med en båd gravet ned i jorden.
På
vej til Narbonne drejer man af fra Canal du Midi og ind på
Canal de la Robine. I starten skal man passe meget på ikke
at sidde fast på en sandbanke, men det er nu meget godt
afmærket.
Kanalen er smuk, med mange åbne områder med udsyn til
vinmarker, men mange steder meget smal og der var lav
vandstand, så kaptajnen havde lidt sved på panden. Specielt
ved den anden sidste sluse, var vindspejlet meget tæt på. På
denne kanal skal letmatrosen af og aktivere sluserne, som er
mekaniske.
Ved
sluse 3 var der en engelsk idiot på cykel, der aktiverede
slusen den modsatte vej. Slusen var lige parat til, at vi
kunne sejle igennem. Han var med på en båd, der kom i modsat
retning og den var først ved at gå ind i den sluse, der var
efter den vi ventede ved. Vi kunne være nået igennem og så
havde den været parat til dem, men nej, han aktiverede
slusen først. Det sinkede os ½ time. Kaptajnen sagde hvad
han mente om hans opførsel og om han var klar over, at han
blokerede hele systemet. Det blev ikke sagt i smukke
vendinger.
Lige efter sidste sluse til udlejningshavnen lagde vi ind.
Vi troede pladsen tilhørte ”Le Boat” udlejningshavn. Der
koster det kun 5 euro incl. vand og el/nat. I den kommunale
havn koster det 20 euro. Vi betalte til ”Le Boat”, men da vi
kom tilbage efter at have handlet, sad der et lille kort fra
det kommunale capitainerie. Det viste sig, at de havde
enkelte pladser lige efter slusen.
Til alt held var der en plads længere
fremme mod byen, som vi kunne få i udlejningshavnen.
Kaptajnen kom tilbage efter at have talt om misforståelsen
med ”Le Boat” og sagde: ”vi flytter nu”. Letmatrosen havde
lige skænket 2 glas rødvin op og sagde: ”det gider jeg
ikke”. Kaptajnen beordrede flytning nu.: ”løb min
pige og tag imod båden på den nye plads.” Letmatrosen
spænede ½ km og tog selvfølgelig imod. Man skal aldrig
modsige kaptajnen
J
Det er en fin plads med udsigt til gamle bygninger.
Det eneste problem er, at der er 50 m.
til el- og vandstander. El kunne vi klare med 3 ledninger.
Vand blev klaret ved en anden dansk båd, der lå foran og en
hollandsk båd der lå bagved satte vandslanger sammen, så
alle 3 både fik vand. Så nu sparer vi lidt på vandet indtil
vi skal sejle videre. Fordelen er at vi ligger tættere på
byen og en prisforskel på 15 euro/dag
J.
Desuden er der mange hjemmeløse i den kommunale inderhavn,
så vi har det fint med at ligge lige udenfor.
Vi fik besøg af en af Jyttes tidligere
kolleger, Annette, fra Stenløse (før kommunalreformen
J)
og hendes mand, Tage. De var på vej med campingvogn til lidt
syd for Barcelona og stoppede op i Narbonne. Vi havde 2
dejlige dage sammen. Udover at hygge sammen og opleve byen,
så vi et brudepar, viet på byens smukke rådhus ”Hotel de
Ville”.
Byen er charmerende med et pragtfuldt dagligt marked i
haller, der er renoveret smukt. I 1400-tallet sandede havnen
til, da floden Audes løb ændrede sig. Inden da var et stort
bispedømme etableret og man var i gang med et ambitiøst
domkirkeprojekt modelleret over de store gotiske katedraler
i nord. Men da naturen greb ind og Narbonne ikke mere var en
havneby, måtte de storslåede planer opgives og kun koret,
der blev påbegyndt i 1272 blev til den del af katedralen man
ser i dag. Men selv i sin ufærdige form er den imponerende.
Der er skulpturer fra 1300-tallet, et udskåret orgel fra
1700-tallet, flotte glasmalerier i vinduerne,
Gobelin-vægtæpper og meget andet. Katedral, Ærkebispepalads,
klostergange, museer og byens rådhus er tæt forbundne.
Byens berømthed (måske den eneste
J)
Charles Trénet, sanger, der døde i 2001, var født her i
Narbonne, hvilket der gøres meget ud af. Hans fødehjem er nu
et lille museum.
Vi
ligger her i Narbonne i 6 dage og sejler så lidt videre,
inden vi vender om og sejler mod Toulouse igen, hvor Nuser
II skal overvintre (med os om bord noget af tiden).
Vores venner, Lis og Niels, kommer til Carcassonne den 8.
oktober og så sejler vi sammen til Toulouse. Det glæder vi
os til.
Vi
kan godt mærke at efteråret er tættere på. Det bliver senere
lyst og tidligere mørkt. Det er lidt køligt om morgenen, men
stadig varmt og flot i løbet af dagen. Træerne er så småt
ved at skifte farve til mere gyldne nuancer, flot.
Vi
håber, I nyder det lige så meget derhjemme, som vi gør her.
De
kærligste sensommerhilsner fra
Rudy og Jytte