Forårs- og 1.del af sommertogtet
Kære alle
Vi
ligger nu i Toulouse, hvor sommeren udfolder sig og hvor
Nuser II bliver liggende, når vi tager hjem i ca. 5. uger.
Da vi forlod Carcassonne den 2. april i
år og sejlede til ”vores daværende lille havn” havde vi
glædet os til at få ordnet en del på båden. Vi skulle ligge
der i 3 uger, inden vi skulle sejle videre så der var tid
nok men..men ud af de 3 uger, regnede det 2½ uge. Vi fik
malet søgelænderet og hver gang vi havde malet, begyndte det
at regne eller der kom hagl (hvilket tydeligt ses).
Heldigvis fik kaptajnen slebet og lakeret masten, i de 3
dage, det ikke regnede
J
Det var godt vejr de første par dage, da
Mona of Frits var kommet. Derefter vekslede det ellers
mellem regn og byger en del af tiden. Nu er de vant til
vekslende sejlervejr og havde medbragt ”overlevelsesdragter”
og gummistøvler, hvilket blandt andet også blev brugt i
Toulouse, suppleret med norske uldvanter, da det var lidt
køligt
J.
OK, vi havde også gode vejrtimer- og dage. Alt andet lige
havde vi nogle herlige dage sammen.
Vi
fik også besøg af Käte (tidligere kollega i Ældre Sagen) og
hendes mand Klaus i en meget hyggelig by, Moissac, der er
hvilested for vandrere på Compostela-ruten = pilgrimsruten.
Vi sejlede også en enkelt dag. Vi havde nogle dejlige dage
sammen. Da de kørte tilbage til Nice tog Rudy med og hentede
bilen i vores tidligere lille havn.
Fra
vores ”lille havn” Port Lauragais og til et lille stykke
efter havnen i Toulouse sejler man på Canal du Midi, der
derefter går over i Canal de Garonne.
De
første ca. 15 km. efter Toulouse på Canal de Garonne er der
fabriks- og slumkvarterer med graffiti og hjemløse. Det
stykke af kanalen ligger tæt på motorvej og jernbane.
Den
er ikke lige så snoet som Canal du Midi og der er ikke så
mange platantræer langs kanalen, men efter de ca. første 15
km. absolut smuk med vekslende naturscenarier.
Vi
kom igennem mange små dejlige byer. På Compostela-ruten,
blandt andet Moissac med en meget smuk kirke, kloster og
klostergård, oprindeligt anlagt i 600–tallet og med
fantastiske relieffer fra både det Gamle og Nye Testamente,
samt mesterværker inden for romansk skulptur.
I
havnen, der ligger midt i byen, mødte vi blandt andet en
ældre svensk gut, først i firserne, i en minutiøs lille
sejlbåd. Han havde sejlet verdenshavene tyndt i 18 år. Men
nu syntes han, at helbredet ikke helt var det samme, så han
var på vej hjem til Sverige. Han lå kun i havnen et par
timer. Han fandt kun en bagerforretning at handle ind i, så
han kom tilbage med en lille bolle. Vi fik tømt køleskabet
for paté med mere samt resten af vores brød, så havde han da
noget at spise den aften.
Med
bil besøgte vi en af Frankrigs smukkeste bjergbyer, Auvillar,
et flot sidestykke til den højstemthed der er i Moissac,
også denne by er et hvilested på pilgrimsruten.
I en af de andre små byer, var der 3
gamle ”vaskehuse” fra 1800–tallet, den tid hvor man var
begyndt at blive opmærksom på betydningen af god hygiejne.
Jytte spurgte efter et vaskeri på turistkontoret og de
tænkte ikke i praktiske baner, men i kulturelle og
historiske baner
J.
Der
ligger et atomkraftværk i nærheden, så det hele er ikke kun
gammel historie.
Vi
har oplevet det mange gange, at byer der ligger tæt på et
kraftværk har smukke parker, flotte sportsanlæg m.m. – noget
for noget – princip.
Vi
oplevede i denne lille havn et uvejr af dimensioner. I løbet
af 10 min. skiftede vejret. Storm, lyn, torden og kraftigt
regnvejr. Kanalen er ikke særlig bred, men vi kunne ikke se
den modsatte bred og træerne lå nærmest ned. Uvejret varede
ca. ½ time. Vi var glade for, at vi havde fortøjet NUSER
godt.
Efterhånden som vi kom længere og længere ned ad Canal de
Garonne (mod Bordeaux) er der snævre løb flere steder på
kanalen. Det var som at sejle på ”Amazonas” som på Marne og
Nivernais, i Midtfrankrig, hvor vi sejlede i 2006. Mange
forskellige træer, mange rosentræer, hele små bambusskove,
høje skrænter og konstante fuglefløjt.
Vores plan var at nå ud til sluse 51, den sidste på Canal de
Garonne. De 2 sidste fører ud til Garonne floden og floden
havde vi fravalgt på grund af kraftigt tidevand og stadig
stærk strøm.
Fra
den sidste havn vi lå i på Canal de Garonne sejlede vi så
videre. Selv i den havn er der meget grønt
undervandsbeplantning, der vokser op fra bunden og breder
sig. Men da vi sejlede videre, blev det værre og værre. Vi
kunne mærke det på at farten blev mere og mere langsom. Der
var kun en meget smal sejlrende, hvor ”søbregnerne” ikke var
synlige på overfladen. Ved den 3. sidste sluse på kanalen
var der en venlig VNF- mand fra den franske
kanalorganisation, der med et smil sagde – det bliver blot
værre og værre. Vi kunne godt være fortsat, blot tømme
vandfiltret nogle gange undervejs. Men ved tanken om, at de
grønne ”søuhyrer” ville sno sig omkring skruen, med fare for
at vi så skulle dykke for at fjerne dem, gjorde at vi valgte
at vende om.
Det
skal også være morsomt at sejle.
Så
Meilhan-sur-Garonne blev vores endestation på vej til
Bordeaux.
I
hele området så vi ”marker” med væltede træer efter
januarstormen i år. Vi fik at vide, at det kun var de sidste
30 % der var tilbage, resten var fjernet. Havnemesteren her
i den sidste havn fortalte også at der havde været store
oversvømmelser. Den kraftige regn kombineret med stormen fra
Atlanterhavet pressede vandet op, så floden gik over
bredderne.
Derefter gik turen så tilbage til Toulouse. Vi besøgte de
samme små og halvstore byer. Undervejs kunne vi nu se i
naturen, at sommeren var rykket tættere på.
Det
der har været anderledes i år, er at vi har ligget flere
dage i de enkelte havne. Det lægger de 2 kanaler op til, da
stækningen er til at overskue. Vi har mødt de samme både
flere gange, ret hyggeligt. Undervejs har vi også mødt både,
der lå i Carcassonne i vinters, rigtig dejligt at mødes igen
og snakke sammen. Vi lå en uge sammen med vores hollandske
bådvenner i den sidste havn på Canal de Garonne. Der er
masser af historie og kultur at opleve på strækningen.
Sluserne på Canal de Garonne er rektangulære og ikke ovale
som på Canal du Midi, men de er også bygget senere. Det er
fint nok, men placeringen af pullerterne er elendige. Hvis
man er alene-båd i sluserne er det ok, men 2 både sammen gør
det svært at fortøje.
Sluserne (de fleste) er elektronisk betjente, altså høflig
selvbetjening. Stort set fungerer det fint. Vi har kun
oplevet et par gange, at sluseporte ikke ville åbne sig.
Inden slusen drejer man på en stang, der hænger ned fra en
wire. Slusen tømmes eller fyldes for vand. Inde i slusen
skal man så, på land, trykke på en knap. Er det opgående
sluser, bliver letmatrosen sat i land inden slusen eller tæt
på. Dels for at håndtere tovværket og aktivere knappen.
Man
skal være ude af slusen senest 3 min. efter at sluseportene
har åbnet sig, ellers lukker de automatisk. Kun 2 sluser har
et gammelt system, hvor et håndtag skal trykkes ned ved
start og igen når man skal ud af slusen.
Der
er mange ”sumpbævere” = nutria’er i kanalen. De bygger huler
i skrænterne, hvilket er med til at underminere skrænterne,
så jagten på dem er intens.
Vi
har haft mange gode og sjove oplevelser. Da Rudy havde
hentet bilen, kørte vi omkring. I en af de små havne kunne
vi se at pontonerne var ret korte. Da vi var kommet igennem
den sidste sluse, inden havnen, sagde kaptajnen – hop du
bare i land og tag imod mig, når jeg skal lægge til. Der var
ca. 800 meter til havnen og de sidste 10 min. stod det ned i
stænger – men letmatrosen tog pænt imod og motion siges at
være godt
J.
Næste gang vi kom til havnen, klarede vi det fra båden. Man
bliver jo lidt doven.
Vi
har cyklet en del. Langs kanalen og også for at handle, når
vi har ligget flere km. fra butikker.
Vi
har fået købt en kæde til båden. Vi blev gjort opmærksomt på
at det her på Canal de Garonne, kunne være en risiko for at
tovværket blev løsnet, bare sådan lidt for sjov. Godt nok er
det kun en kanal, men morsomt er det ikke at ligge frit ude
i kanalen sammen med andre løsnede både. Vi har nu ikke
oplevet det – endnu.
Vi
kom her til Toulouse den 19. juni og nyder havnen og byen.
Der ligger også en båd med et par englændere, vi lærte at
kende i Valence ved Rhône-floden, hvor de har fast plads.
Dejligt at mødes igen. Lige præcis den 19. juni var det 4 år
siden, vi stævnede ud fra Holbæk. Så det fejrede vi med en
flaske cremant og noget godt at spise.
Byen er den fjerdestørste i Frankrig og er en universitets-
og industriby. Der er de smukkeste rosenfarvede huse i den
gamle bydel, museer, kirker og meget andet, inkl.
”rumparken” uden for byen, hvor Concord, Airbus og
rumraketten Ariane fremstilles. Det sidste skal vi opleve
til efteråret, med andre vi kender og har mødt. Der er meget
at se og opleve her, så vi er glade for at have fået en
årsplads.
Folk i og omkring Toulouse jogger meget og det er en fin
cykel-by. Der er kommunale cykler rigtig mange steder, som
man kan leje for kortere eller længere tid og det benytter
mange sig af, også franskmænd.
Vi har tidligere talt om vinduer vi
skulle have ud og rustbehandle i gæstekahytten. Vi fandt ud
af, at havnemesteren her i Toulouse ikke kan lide arbejde
der støjer (og lidt slibning kunne tænkes), så det har vi
fravalgt, men maler i stedet for et par dæk. Vi har haft
grader op til 49,7 i solen, men efter vi startede med at
male har det, som sædvanligt, regnet. Men vi er stadig
fortrøstningsfulde
J.
Motorrummet er malet og det påvirkes heldigvis ikke af
regnvejret
J
Det
har været en dejlig forårs-sommersejlads. Vi har sejlet ca.
420 km. Vi har oplevet
pragtfuld natur omkring os, mediteret og nydt livet på
agterdækket, når vi har lagt til og også ligger i en havn
(altså når det ikke regner). Mødt nye mennesker og sagt bonjour, hello også til folk, vi har set eller talt med før.
Men det bliver også hyggeligt at være hjemme nogle uger,
inden vi tager tilbage igen.
Når
vi er tilbage, er planen at vi vil sejle til Narbonne ad
Canal du Midi.
Nyd
nu sommeren i Danmark og/eller hvor I ellers skal på ferie.
Kærlig hilsen
Rudy og Jytte