NUSER II

Opdat. 07-04-2009

Carcassonne - og på vej til Port Lauragais

Kære alle

Første opdatering siden november måned 2008, hvor vi lå en uge uden for havnen i Carcassonne, på kanalen, da vandstanden i havnen skulle sænkes for første gang i 10 år.

Det var en oplevelse at skulle ind i havnen igen, da flere af folkene på de 14 både var taget hjem. De var alle englændere. Lufthavnen ligger 10 min. fra havnen og RyanAir har daglige afgange til flere steder i England og Irland. Det er billigere at være englænder end dansker, når man skal hjem fra Carcassonne J

Det var meningen at VNF, den franske kanalorganisation skulle stå for flytning af de ”tomme” både gennem slusen og tilbage ind i havnen.  Det havde de aldrig prøvet før, så det kunne de ikke finde ud af. Det endte med, at alle os der var tilbage på bådene overtog arbejdet. Nogle hoppede om bord på de tomme både, stødte fra med bådshager, hænder og fødder, mens andre stod på land og trak bådene igennem slusen og på plads i havnen. Det tog nogle timer, men alle både kom flot ind uden skader.

Vi nød den meget smukke juleudsmykning i Carcassonne, som er helt unik med lys, lyd, figurer, skøjtebane, kælkebakke m.m. Byen er charmerende og med en helt fascinerende historisk udvikling og placering.

Vi kom hjem den 10. december 2008 og var hjemme 2½ måned. Havde en pragtfuld jul med Helén og Uffe og vi nød at være sammen igen med rigtig mange af jer.

Vi fik også oplevet Operaen og DR’s nye koncerthus (gaver fra Helén og Uffe). Begge steder var en herlig oplevelse.

Vi ordnede vores lille badeværelse den sidste uge vi var hjemme. Væv sat op, malet, ny vaskekumme med et skab under. Det ser helt godt ud (synes vi da selv J

Vi kom tilbage til Carcassonne den 2. marts, herligt gensyn. Vi nød at genopdage byen inkl. den gamle historiske borgby, La Cité. Mens vi havde været hjemme blev området ramt af en kraftig storm, væltede træer i kanalen, vinduer blæst ind på hotellet overfor, lasede markiser mm; men Nuser II var i fin form og uden skader. De der var på nogle af de andre både i havnen, havde holdt øje med og checket tovværk på de ”tomme” både. Godt naboskab er et gode.

Også fint at hilse på de andre i havnen igen.

Vi syntes det var pragtfuldt at opleve et fransk marked igen med bugnende frugt og grønt. Supermarkeder med blandt andet fiskeafdelinger, mums. Der er plantet blomster i kasser i sluserne og ved byerne, i rundkørsler og i rabatter langs vejene, traditionelt fransk og smukt.

Der var strejke i hele Frankrig den 19. marts og også I Carcassonne. Fra den 18. marts kl. 19:00 til den 20. marts kl. 08:00 var trafikken i Carcassonne stærkt begrænset. Det gjaldt både fly, tog og busdrift. Den 19. marts var der en demonstration mod offentlige forringelser blandt andet inden for skole- og sundhedsvæsenet. Ca. 15.000 demonstrerede og der var deltagere fra mange af byerne omkring Carcassonne. Det var ikke en hyldest til Sarkozy J

I marts måned fik vi først besøg af vores Schweizisk/tyske venner som vi mødte i 2006 og som sejlede med os fra Valence sidste år. De var der en uge. Vi kørte rundt til forskellige steder i omegnen, blandt andet til Narbonne, som vi selv tidligere havde besøgt et par timer. Vi så et underjordisk kornlager (mener man det har været) 5 meter under jordoverfladen, tilbage fra 100 år B.C. spiste frokost i solskin ved kanalen. På vejen tilbage stoppede vi ved et par maleriske små byer langs Canal du Midi.

I slutningen af marts kom Helén og Uffe en uge, rigtig dejligt at få besøg af dem. Solskin de første 2 dage og ellers vekslende vejr, køligt, men rimeligt. Dog koldt om natten, ind imellem helt ned til omkring frysepunktet. De fik tid til at genopleve Carcassonne. Meningen var ellers at vi skulle have sejlet, men bilen skulle ordnes og det måtte vi vente på. Lydpotte og nyt ophæng til motoren. Værkstedet sagde, at vi nærmest kunne tabe motoren, når vi kørte, hvis vi ikke fik det ordnet. Nu har franskmænd ”store armbevægelser”, men vi syntes det ville være betryggende at motoren blev i bilen J

Der var grill-party i havnen den sidste lørdag i marts måned, så Helén og Uffe kunne deltage og snakke med vores vinter-havnefæller, hvilket de syntes var dejligt. Lækker snaks og mad til alle, selv til hundene (der var hunde på flere af bådene i havnen) og selvfølgelig ikke at forglemme vinen. Der var lidt stille i havnen næste formiddag.

Vi kørte en smuk bjergtur en af dagene med udsigt til de sneklædte Pyrenæer. Gjorde ophold i en lille smuk middelalder fæstningsby, Lagrasse med brostensbelagte gyder, torvehal fra det 14. århundrede, gamle huse fra det 15. århundrede, et abbedi med tilhørende haver tilbage fra det 8. århundrede. Vi så det udefra, da der var lukket, mens vi var der, men ikke mindre imponerende. Var inde i byens meget smukke og gamle kirke.

Måske var det meget godt, at vi ikke sejlede da det ville være rigtig koldt, hvis vi ikke kunne få strøm og dermed varme, hvor vi ville have overnattet.

Vi sagde farvel til Helén og Uffe i Toulouse lufthavn den 31. marts, efter nogle dejlige dage.

Vi havde besluttet at bruge den 1. april til at gøre klar til at sejle fra Carcassonne den 2. april.

Den 2. april skulle alle både ud af havnen, da den så forvandles fra hyggelig vinterhavn med få både til sommerhavn med mange udlejningsbåde. De fleste både besluttede at lægge sig uden for havnen på gæstepladser nogle få dage ekstra, men vi ville sejle til vores lille havn, Port Lauragais for at have tid til at rustmale, male søgelænder, have et af vinduerne ud og rustbehandle, lakere mast m.m. inden vores mentorer, Mona og Frits kommer den 23. april og sejler med i 10 dage.

Først den 4. april åbnes sluserne for al sejlads, så da vi ville af sted før skulle vi bestille tid til sluserne.

Det havde vi gjort, så den 2. april sejlede vi i et vejr der vekslede mellem silende regn og ”rigtig” regn – hvor heldig kan man være J

Heldigvis var der ikke så mange sluser den første dag, så vi sejlede adskillige km. mellem sluserne, hvor vi kunne stå nede og styre. På den sidste strækning kom vi til at ligge bag en ”hotelbåd”, der sejlede 2 – 3 km. i timen, hvilket betød at vi måtte ligge stille flere gange. Ikke morsomt. Da vi kom til Bram ca. 23 km. fra Carcassonne hen på eftermiddagen, gjorde vi holdt og heldigvis var der et enkelt stik til el ledigt, det kastede vi os over og fik varme om bord.

Næste morgen var det køligt, men ellers fint vejr. Vi var ved slusen til aftalt tid, men måtte vente ½ time på en engelsk sejlbåd. Englænderne ville meget gerne, at vi lå forrest i sluserne, hvilket vi gjorde og tog ”røvturen” på de opgående sluser, hvor vandet væltede ind. Vi måtte vente 2 timer ved frokosttid i stedet for den normale ene time. Grunden var, at den ”hotelbåd” fra dagen før havde været 4 timer om at komme igennem 4 sluser. En enkelt, en tredobbelt, en dobbelt og til sidst en firdobbelt sluse. Vi nåede frem til Castelnaudary kl. 17:00, godt flade. Gik ud og spiste, selvfølgelig Cassoulet, da Castelnaudary er ”hovedstaden” for denne specielle ret med hvide bønner, andelår og Toulousepølser.

Vi nåede frem til vores lille havn den 4. april før frokost, herligt. Vi fik en plads, selv om havnen er forvandlet til en udlejningshavn – og ikke med de mest smukke både.

Rudy havde talt med ham, der fungerede som havnemester sidste år, han havde orienteret ”udlejningmanden” om, at vi skulle have en plads.

På de 3 dages tur er vi skurret hen over en del ting i kanalen. Ikke overraskende efter alt det vi så, da kanalen ved Carcassonne blev tømt for vand i november. Cykler, scootere, pengeskab, store affaldscontainere og meget andet. Kun det værste bliver fjernet. Resten ses jo ikke, når kanalen bliver fyldt med vand igen J

Desværre er ham, der havde hotelbåden her i havnen død. Han døde meget pludselig en uge efter vi sejlede til Carcassonne i slutningen af oktober måned sidste år. Vi havde ellers aftalt, at vi skulle have hygget os sammen, når vi kom tilbage. Så generelt er ”ånden” i havnen ændret.

Nu vil vi vente på, at det holder op med at regne, så vi kan gå i gang med at få ordnet på Nuser II og ellers glæde os til at sejle videre ad Canal du Midi og Canal de Garonne mod Bordeaux og til at få besøg af Mona og Frits.

Kærlig hilsen

Jytte og Rudy

Canal du Midi,

den 7. april 2009