Kære alle
Første opdatering siden november måned 2008, hvor vi lå en
uge uden for havnen i Carcassonne, på kanalen, da
vandstanden i havnen skulle sænkes for første gang i 10 år.
Det var en oplevelse at skulle ind i
havnen igen, da flere af folkene på de 14 både var taget
hjem. De var alle englændere. Lufthavnen ligger 10 min. fra
havnen og RyanAir har daglige afgange til flere steder i
England og Irland. Det er billigere at være englænder end
dansker, når man skal hjem fra Carcassonne
J
Det
var meningen at VNF, den franske kanalorganisation skulle
stå for flytning af de ”tomme” både gennem slusen og tilbage
ind i havnen. Det havde de aldrig prøvet før, så det kunne
de ikke finde ud af. Det endte med, at alle os der var
tilbage på bådene overtog arbejdet. Nogle hoppede om bord på
de tomme både, stødte fra med bådshager, hænder og fødder,
mens andre stod på land og trak bådene igennem slusen og på
plads i havnen. Det tog nogle timer, men alle både kom flot
ind uden skader.
Vi
nød den meget smukke juleudsmykning i Carcassonne, som er
helt unik med lys, lyd, figurer, skøjtebane, kælkebakke m.m.
Byen er charmerende og med en helt fascinerende historisk
udvikling og placering.
Vi
kom hjem den 10. december 2008 og var hjemme 2½ måned. Havde
en pragtfuld jul med Helén og Uffe og vi nød at være sammen
igen med rigtig mange af jer.
Vi
fik også oplevet Operaen og DR’s nye koncerthus (gaver fra
Helén og Uffe). Begge steder var en herlig oplevelse.
Vi
ordnede vores lille badeværelse den sidste uge vi var
hjemme. Væv sat op, malet, ny vaskekumme med et skab under.
Det ser helt godt ud (synes vi da selv
J)
Vi
kom tilbage til Carcassonne den 2. marts, herligt gensyn. Vi
nød at genopdage byen inkl. den gamle historiske borgby, La
Cité. Mens vi havde været hjemme blev området ramt af en
kraftig storm, væltede træer i kanalen, vinduer blæst ind på
hotellet overfor, lasede markiser mm; men Nuser II var i fin
form og uden skader. De der var på nogle af de andre både i
havnen, havde holdt øje med og checket tovværk på de ”tomme”
både. Godt naboskab er et gode.
Også fint at hilse på de andre i havnen igen.
Vi
syntes det var pragtfuldt at opleve et fransk marked igen
med bugnende frugt og grønt. Supermarkeder med blandt andet
fiskeafdelinger, mums. Der er plantet blomster i kasser i
sluserne og ved byerne, i rundkørsler og i rabatter langs
vejene, traditionelt fransk og smukt.
Der var strejke i hele Frankrig den 19.
marts og også I Carcassonne. Fra den 18. marts kl. 19:00 til
den 20. marts kl. 08:00 var trafikken i Carcassonne stærkt
begrænset. Det gjaldt både fly, tog og busdrift. Den 19.
marts var der en demonstration mod offentlige forringelser
blandt andet inden for skole- og sundhedsvæsenet. Ca. 15.000
demonstrerede og der var deltagere fra mange af byerne
omkring Carcassonne. Det var ikke en hyldest til Sarkozy
J
I
marts måned fik vi først besøg af vores Schweizisk/tyske
venner som vi mødte i 2006 og som sejlede med os fra Valence
sidste år. De var der en uge. Vi kørte rundt til forskellige
steder i omegnen, blandt andet til Narbonne, som vi selv
tidligere havde besøgt et par timer. Vi så et underjordisk
kornlager (mener man det har været) 5 meter under
jordoverfladen, tilbage fra 100 år B.C. spiste frokost i
solskin ved kanalen. På vejen tilbage stoppede vi ved et par
maleriske små byer langs Canal du Midi.
I slutningen af marts kom Helén og Uffe
en uge, rigtig dejligt at få besøg af dem. Solskin de første
2 dage og ellers vekslende vejr, køligt, men rimeligt. Dog
koldt om natten, ind imellem helt ned til omkring
frysepunktet. De fik tid til at genopleve Carcassonne.
Meningen var ellers at vi skulle have sejlet, men bilen
skulle ordnes og det måtte vi vente på. Lydpotte og nyt
ophæng til motoren. Værkstedet sagde, at vi nærmest kunne
tabe motoren, når vi kørte, hvis vi ikke fik det ordnet. Nu
har franskmænd ”store armbevægelser”, men vi syntes det
ville være betryggende at motoren blev i bilen
J
Der
var grill-party i havnen den sidste lørdag i marts måned, så
Helén og Uffe kunne deltage og snakke med vores
vinter-havnefæller, hvilket de syntes var dejligt. Lækker
snaks og mad til alle, selv til hundene (der var hunde på
flere af bådene i havnen) og selvfølgelig ikke at forglemme
vinen. Der var lidt stille i havnen næste formiddag.
Vi
kørte en smuk bjergtur en af dagene med udsigt til de
sneklædte Pyrenæer. Gjorde ophold i en lille smuk
middelalder fæstningsby, Lagrasse med brostensbelagte gyder,
torvehal fra det 14. århundrede, gamle huse fra det 15.
århundrede, et abbedi med tilhørende haver tilbage fra det
8. århundrede. Vi så det udefra, da der var lukket, mens vi
var der, men ikke mindre imponerende. Var inde i byens meget
smukke og gamle kirke.
Måske var det meget godt, at vi ikke sejlede da det ville
være rigtig koldt, hvis vi ikke kunne få strøm og dermed
varme, hvor vi ville have overnattet.
Vi
sagde farvel til Helén og Uffe i Toulouse lufthavn den 31.
marts, efter nogle dejlige dage.
Vi
havde besluttet at bruge den 1. april til at gøre klar til
at sejle fra Carcassonne den 2. april.
Den
2. april skulle alle både ud af havnen, da den så forvandles
fra hyggelig vinterhavn med få både til sommerhavn med mange
udlejningsbåde. De fleste både besluttede at lægge sig uden
for havnen på gæstepladser nogle få dage ekstra, men vi
ville sejle til vores lille havn, Port Lauragais for at have
tid til at rustmale, male søgelænder, have et af vinduerne
ud og rustbehandle, lakere mast m.m. inden vores mentorer,
Mona og Frits kommer den 23. april og sejler med i 10 dage.
Først den 4. april åbnes sluserne for al sejlads, så da vi
ville af sted før skulle vi bestille tid til sluserne.
Det havde vi gjort, så den 2. april
sejlede vi i et vejr der vekslede mellem silende regn og
”rigtig” regn – hvor heldig kan man være
J
Heldigvis var der ikke så mange sluser den første dag, så vi
sejlede adskillige km. mellem sluserne, hvor vi kunne stå
nede og styre. På den sidste strækning kom vi til at ligge
bag en ”hotelbåd”, der sejlede 2 – 3 km. i timen, hvilket
betød at vi måtte ligge stille flere gange. Ikke morsomt. Da
vi kom til Bram ca. 23 km. fra Carcassonne hen på
eftermiddagen, gjorde vi holdt og heldigvis var der et
enkelt stik til el ledigt, det kastede vi os over og fik
varme om bord.
Næste morgen var det køligt, men ellers fint vejr. Vi var
ved slusen til aftalt tid, men måtte vente ½ time på en
engelsk sejlbåd. Englænderne ville meget gerne, at vi lå
forrest i sluserne, hvilket vi gjorde og tog ”røvturen” på
de opgående sluser, hvor vandet væltede ind. Vi måtte vente
2 timer ved frokosttid i stedet for den normale ene time.
Grunden var, at den ”hotelbåd” fra dagen før havde været 4
timer om at komme igennem 4 sluser. En enkelt, en
tredobbelt, en dobbelt og til sidst en firdobbelt sluse. Vi
nåede frem til Castelnaudary kl. 17:00, godt flade. Gik ud
og spiste, selvfølgelig Cassoulet, da Castelnaudary er
”hovedstaden” for denne specielle ret med hvide bønner,
andelår og Toulousepølser.
Vi
nåede frem til vores lille havn den 4. april før frokost,
herligt. Vi fik en plads, selv om havnen er forvandlet til
en udlejningshavn – og ikke med de mest smukke både.
Rudy havde talt med ham, der fungerede som havnemester
sidste år, han havde orienteret ”udlejningmanden” om, at vi
skulle have en plads.
På de 3 dages tur er vi skurret hen over
en del ting i kanalen. Ikke overraskende efter alt det vi
så, da kanalen ved Carcassonne blev tømt for vand i
november. Cykler, scootere, pengeskab, store
affaldscontainere og meget andet. Kun det værste bliver
fjernet. Resten ses jo ikke, når kanalen bliver fyldt med
vand igen J
Desværre er ham, der havde hotelbåden her i havnen død. Han
døde meget pludselig en uge efter vi sejlede til Carcassonne
i slutningen af oktober måned sidste år. Vi havde ellers
aftalt, at vi skulle have hygget os sammen, når vi kom
tilbage. Så generelt er ”ånden” i havnen ændret.
Nu
vil vi vente på, at det holder op med at regne, så vi kan gå
i gang med at få ordnet på Nuser II og ellers glæde os til
at sejle videre ad Canal du Midi og Canal de Garonne mod
Bordeaux og til at få besøg af Mona og Frits.
Kærlig hilsen
Jytte og Rudy